Nyheter Sverige

Säljare klippte ihop samtal så kunder sa ”javisst”

Företaget har klippt ihop svaret med nya frågor för att få ihop en falsk avtalsöverenskommelse.
Företaget har klippt ihop svaret med nya frågor för att få ihop en falsk avtalsöverenskommelse.

Ett företag som säljer kosttillskott via telefon har polisanmälts efter att ha lurat på kunder produkter och manipulerat telefonsamtal.

Konsumentombudsmannen (KO) har polisanmält bolaget Solbrun Beta efter att de har använt sig av tveksamma affärsmetoder, rapporterar SVT

Flera konsumenter uppger att de aldrig tackat ja till någon produkt överhuvudtaget – men ändå blivit bundna till abonnemang. De drabbade har även haft svårt fatt utnyttja sin ångerrätt. 

Enligt polisens tekniska undersökning visar det sig att Solbrun Beta med stor sannolikhet har manipulerat ljudfiler från säljsamtal med konsumenter. Nu stämmer KO bolaget. 

– När vi lyssnade på ljudfilerna så hörde vi själva att det var konstigt ihopklippt. Man sa ”ja” och ”javisst” och ”det stämmer” på ett väldigt ovanligt sätt. Sedan skickade vi in materialet till polisens tekniker som har bekräftat att det är manipulerat, säger Konsumentombudsman Gunnar Larsson till SVT Nyheter.

►LÄS MER: Nu är det fritt fram för telefonförsäljare att ringa din mobil

Säljare har troligtvis ringt upp konsumenter och fått dem att svara ”ja” på några frågor. Sedan har man klippt ihop svaret med nya frågor för att få ihop en falsk avtalsöverenskommelse.  

– Man blir upprörd. Vi vet att telefonförsäljning är en av de största konsumentproblemen, men att det ska gå så långt så man förfalskar band, det är upprörande, säger Gunnar Larsson. 

Männen bakom bolaget stämdes redan i somras och har uppdrag i flera bolag. De är styrelseledamot respektive styrelsesuppleant samt firmatecknare i Omega-3, Greencaller, Solbrun Beta, DRinfo, dxit och Adonmark.

​►LÄS MER: Visa lite respekt för telefonförsäljare

Mer om Brott