Nyheter Sverige

Sänkt hastighet på slitna järnvägar

Järnvägens dåliga skick kan leda till sänkt maxhastighet på många sträckor nästa år. Att åka tåg mellan Stockholm och Göteborg kommer till exempel att ta fem till tjugo minuter längre tid.
Järnvägens dåliga skick kan leda till sänkt maxhastighet på många sträckor nästa år. Att åka tåg mellan Stockholm och Göteborg kommer till exempel att ta fem till tjugo minuter längre tid.

Järnvägens dåliga skick kan leda till sänkt maxhastighet på 69 sträckor nästa år.Följderna är oklara, men snabbtågsresenärer mellan Göteborg och Stockholm kan räkna med uppemot 20 minuters längre restid.

Tågtrafiken har ökat stadigt i Sverige de senaste åren. Fler passagerare har lett till fler, längre och tyngre tåg – och till ett större slitage på spåren. En följd av det kan bli sänkta maxhastigheter på betydligt fler sträckor än vanligt, konstaterar Trafikverket i sin årliga beskrivning av järnvägsnätet som SVT Nyheter tagit del av.

En av de drabbade sträckorna är västra stambanan, som förbinder Sveriges två största städer. På delar av den sänks maxfarten för snabbtåg från 200 kilometer i timmen till 130.

– Påslaget när det gäller snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg kommer att bli mellan tio och tjugo minuter. Påslagen på våra regionala tåg kommer att bli mellan fem och tio minuter, säger SJ:s presschef Niclas Härenstam till TT.

"Stor förståelse"

På södra stambanan, som förbinder Malmö och Stockholm, kommer restiden att bli ungefär fem minuter längre. Men SJ vill inte klaga på hastighetssänkningarna som Trafikverket flaggar för.

– I grunden ska vi naturligtvis ha en anläggning som alltid fungerar. Men vi har ändå stor förståelse för att vi behöver göra en upprustning för att komma dit. Gör man en massiv satsning på upprustning så är det klart att det blir trängre på spåren och hastighetsnedsättning, säger Niclas Härenstam.

"Inte bra"

För MTR Express, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, kommer restiden att bli tio minuter längre söderut och fem minuter längre norrut. Företagets trafikplanerare Mikael Hanberg är något mer kritisk än sin kollega på SJ när han pratar om läget.

– Det är inte bra. Förutom att det är längre restider så ger det lite ökade personalkostnader i längden, säger Mikael Hanberg.

– Men inom två år ska de allra flesta felen vara åtgärdade och vi ska vara tillbaka i ordinarie hastighet igen.

Den ökade tågtrafiken har snabbat på slitaget av järnvägen och minskat tidsmarginalerna för underhåll och reparationer. Sänkningarna på västra respektive södra stambanan är spikade, men vad gäller större delen av de 69 sträckorna är det ännu oklart om topphastigheten blir lägre nästa år – och vilka följder det i så fall får på restiderna.

– Långsammare eller inte är alldeles för tidigt att säga. Det är inte säkert alls, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Flera parametrar

Först när tågplanen lagts går det att se om tidtabellerna förändras, och det finns andra parametrar än maxhastigheten som påverkar restiden.

– Tio kilometer upp eller ner påverkar mindre än om du plötsligt lägger in att du ska stanna vid en station till. Det påverkar absolut mycket mer, säger Bengt Olsson och fortsätter:

– Du kan inte säga att det är ett problem än, inte förrän du lagt upp det och sett om tidtabellen förändras, om den blir längre eller oförändrad. Och det vet vi först när vi lagt hela tågplanen för Sverige.