Nyheter

Så får du bäst effekt av din powernap

En man ligger och återhämtar sig på trapporna vid Olympic Park in Sydney.
En man ligger och återhämtar sig på trapporna vid Olympic Park in Sydney.

En tupplur mitt på dagen är inte bara skönt – det är även bra för dig. Men har du koll på hur du får bäst effekt av din powernap?

Enligt Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid Stockholms universitet och Karolinska institutet, ger en tupplur i själva verket mer återhämtning än motsvarande mängd i slutet på den vanliga nattsömnen.

LÄS MER: Ta en power nap – det är hälsosamt

Med andra ord är det i sig ett effektivt sätt att bli lite piggare och kompensera för förlorad sömn. Hur lång varar då den ultimata powernapen?

– Det man brukar säga är ungefär 30 minuter i sängen. Normalt sett brukar det ge drygt 20 minuters sömn och det brukar vara tillräckligt för att man ska bli så pass pigg att man fungerar ordentligt igen, säger Torbjörn Åkerstedt till Metro.

Se dock upp med att sova för länge. Om man ligger kvar i sängen i en timme eller längre är risken att man då ligger och sover i djupsömn, vilket förvisso är bra men väldigt segt att vakna upp ifrån.

Håll den därför kort, från 5 minuter och aldrig längre än en halvtimme.

LÄS MER: Här är forskarnas nya riktlinjer för sömn

En hel del människor har svårt för en tupplur mitt på dagen då de upplever att man blir så trött och seg efteråt. Det finns glädjande nog husknep att ta till, närmare bestämt kaffe.

– Det här har det visat sig att man kan motverka seghet genom att häva i sig en balja kaffe innan man tar tuppluren därför att då börjar kaffet verka, och om man tar en halvtimmes tupplur är det faktiskt så att man är förhållandevis pigg när man vaknar upp från tuppluren, betydligt piggare än om man inte hade tagit kaffet, säger Åkerstedt.