Nyheter Hälsogranskaren

Så får du i dig vitaminerna som du behöver

Metro reder tillsammans med Helene Berteus Forslund ut hur du får i dig de nödvändiga vitaminerna. 
Metro reder tillsammans med Helene Berteus Forslund ut hur du får i dig de nödvändiga vitaminerna. 

Under vinterhalvåret riskerar vi att få brist på D-vitamin. Men det finns också andra vitaminer som våra kroppar behöver. Metro reder ut vilka och hur du får i dig dem.

Vitaminer är nödvändiga för att människan ska kunna leva. De hjälper kroppen att till exempel reparera celler och är en del av metabolismen. D-vitamin, till exempel, får vi som lättast från solen. Således riskerar det under vinterhalvåret när mörkrets inbrott sker allt tidigare på dygnet att bli en bristvara som kan få allvarliga konsekvenser.
Men förutom D-vitamin finns det tolv andra som anses livsviktiga för oss.

– Vi behöver vitaminer för att olika processer i kroppen ska kunna fungera, säger Helene Berteus Forslund, disputerad forskare och universitetslektor på avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition vid Göteborgs universitet.

►LÄS MER: Vi köper mer vitaminer än någonsin – men är det nödvändigt?

Vilka är då de nödvändiga vitaminerna och hur får vi i oss dem? Så här svarar Helene Berteus Forslund: 

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som vi får från solen men även vissa livsmedelsprodukter.

– Man kan bland annat få det genom fet fisk. Sedan berikar vi livsmedel på D-vitamin i mat, mjölk och margariner. Så här års när det är mörkt stor del av dygnet så blir det extra viktigt. De andra vitaminerna kan vi få i oss genom maten men just D-vitamin är mer säsongsbetonat. 

E-vitamin skyddar bland annat våra vävnader. Margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, ägg och mjölk är källor som innehåller vitaminet. 

– Det är ett fettlösligt vitamin som man framför allt får i sig via grönsaker. Men det är det feta i fröet som man vill åt då det inte är så mycket fett i grönsaker, utan det är växtdelarna där det finns fett som ger oss E-vitamin.

►LÄS MER: Vitaminpiller för gravida gör mer skada än nytta

A-vitamin får vår syn, hud och våra slemhinnor att fungera som de ska. Även det är ett fettlösligt vitamin och det hittar vi bland annat i lever, inälvsmat överlag, och grönsaker och rotfrukter.

– Röda och gröna grönsaker är särskilt bra för att få i sig A-vitamin, men det finns som sagt även i kött. 

K-vitamin är ett samlingsnamn för olika substanser med en så kallad K-vitamineffekt. Men det är inget som gemene man behöver bryr sig om och brist på K-vitamin är ovanligt.

– Det tillhör visserligen de fettlösliga men man brukar inte prata så mycket om dem eftersom kroppen kan producera det själv. Så det är ingenting man behöver tänka på egentligen. 

C-vitamin bygger bland annat upp kroppens brosk- och benvävnad.

– Det är ett vattenlösligt vitamin som kommer med frukt och grönsaker. Vissa frukter och grönsaker är extra C-vitaminsrika, såsom apelsiner, kiwi och paprika som är bra att äta för att få i sig C-vitamin. 

B-vitamin klumpades tidigare ihop till ett ämne men är nu uppdelade i åtta olika som skiljer sig genom olika kemiska beteckningar, funktioner och bristsymptom. 

– B-vitamin finns i en mängd olika typer. Det bästa är att man helt enkelt äter så varierat som möjligt. Ät bröd, kött, fisk, mjölk och mejeriprodukter. Det finns lite i allting. Man äter inte en livsmedelsprodukt och får en vitamin, utan det finns i flera olika.

►LÄS MER: Så mycket solljus behöver du dagligen för att få tillräckligt med D-vitamin

Mer om Hälsa