Motor

Så fixar du körkortet till husbilen

”Ta hjälp av en trafikskola med din teoriutbildning och kanske framför allt säkerhetskontrollen. Ta gärna en provlektion så du kan få goda praktiska råd inför körprovet hos Trafikverket.”
”Ta hjälp av en trafikskola med din teoriutbildning och kanske framför allt säkerhetskontrollen. Ta gärna en provlektion så du kan få goda praktiska råd inför körprovet hos Trafikverket.”

Husbil verkar ju soft – men får jag köra? Svaret är ja – om du tog kortet innan 1996. För oss andra gäller det att skaffa behörighet. Men lugn: det är inte så jobbigt som det låter. Här är expertens tips för dig som vill knipa C1-kortet.

Att husbilsmarknaden möter en ny vår resulterar i en hetsjakt på husbilar och körkortsbehörigheter. Det äldre gardet som kammade hem körkortet innan juni 1996 drog vinstlotten och kan köra runt i vad som helst. Men nu har campingtrenden nått en yngre målgrupp som inte har samma frihet att rulla omkring i XL-fordon. Då krävs ett C1-körkort som ger dig rätten att köra fordon som väger mellan 3 500 och 7 500 kilo.

– Nästan varenda 70-talist har möjlighet att köra vilken husbil de vill. Men då även färskare körkortsinnehavare fått upp ögonen för husbilslivet blir utbudet av lättare fordon också större. Till exempel inredda skåpbilar – så kallade plåtisar, säger Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen.

Men för de som fastnar för semesterformen nöjer sig sällan där utan vill kunna köra tyngre. Då krävs alltså ett C1-körkort, vilket är en ganska enkel grej att fixa för den som har ambitionen.

– Teorin är väl den stora grejen som skiljer sig ganska mycket från B-kortet. Du måste gå in djupare på lastsäkring, vilotidsregler och färdskrivare. Det är alltså en hel del plugg som gäller yrkestrafik. Sen när det gäller själva uppkörningen så behöver du inte ett fordon med färdskrivare, men det innebär i så fall att du får ett körkort med vissa restriktioner, säger Bo Göingberg.

Bo Göingbergs tips till dig som vill ta C1-körkort

  • Ta hjälp av en trafikskola med din teoriutbildning och kanske framför allt säkerhetskontrollen. Ta gärna en provlektion så du kan få goda praktiska råd inför körprovet hos Trafikverket.
  • Öva några gånger med en hyrd större skåpbil. Ta gärna med en kompis som har erfarenhet av lastbilskörning och kan påpeka när du faller in i personbilskörning.
  • Öva på att tänka mer på sidobackspeglarna, det är de enda du har i en husbil. Följ upp trafiken i dem och tänk på det även när du åker runt i personbilen.
  • Lägg ner tid på teorin. Var beredd på att plugga då det är mycket nytt med lastsäkring och yrkestrafikregler.
  • Lita på dina körkunskaper. Det är inte mycket som skiljer mellan att köra en husbil och en vanlig personbil. Den är större, mer är det inte. Handla med sunt förnuft och ta det lugnt i början så kommer det att gå bra.

Hur mycket kostar ett C1-kort?

Här är exakta och ungefärliga priser på vad det du behöver när du ska ta C1-körkort. Vi har inte räknat in eventuella teori– och körlektioner då de varierar i pris och hur många du i så fall behöver.

Körkortstillstånd: 220 kronor.

Läkarundersökning: 500–800 kronor.

Kurslitteratur: 500–600 kronor.

Kunskapsprov: 325 kronor.

Körprov: 800 kronor exklusive bil.

Körkortstillverkning: 150 kronor.

Tänk på att!

Om du får köra ett fordon som väger upp till 3 500 kilo så är det räknat inklusive last. Väger fordonet 3 400 kilo får du alltså som mest lasta 100 kilo, vilket kan gå rätt snabbt att få ihop om du packar några cyklar och brassestolar.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset