Mat & Dryck Hälsa

Så gör du din måltid nyttigare

Försöker du komma i höstform? Här är tio enkla sätt att göra dina måltider lite nyttigare.

Matthew Mead/AP Photo

Att använda äppelmos istället för socker kan vara en bra idé. Det är sött men innehåller mycket mindre kalorier än socker.

Leif R Jansson/Scanpix

Fettfri grekisk yoghurt innehåller mycket mindre kalorier än majonäs och gräddfil. Skär ner på fettet och få istället lite extra proteiner.

Anders Wiklund/Scanpix

Avocado innehåller fetter som i många fall är bra för dig, som bland annat hjälper dig med ett bra kolestorolvälde och håller dig borta från hjärtproblem.

Stefan Gustavsson/Scanpix

Nästa gång du ska baka så använd mosade bananer istället för socker och smör. Bananer innehåller stora mängder kalium, vilket hjälper dig att sänka ditt blodtryck.

Leif R Jansson/Scanpix

Iställer för salta krutonger och kan du använda valnötter. Det är nyttiga och gör kroppen bra, dock innehåller de mycket kalorier.

Jessica Gow/Scanpix

Ett enkelt tips: Sodavatten är bättre än Tonic, som innehåller mycket socker. Ta det i drinken nästa gång.

Rebecka Fogelmarck/Scanpix

Fullkornsvetemjöl skiljer sig inte särskilt mycket i smak från vetemjöl. Däremot innehåller den första varianten mer näring.

Leif R Jansson/Scanpix

Ska du panera fisk eller kyckling? Använd havregryn; det innehåller mycket fibrer, B-vitamin och järn.

Leif R Jansson/Scanpix

Byt pastan eller nudlarna mot tunna skivor av zucchini. Det innehåller mindre kalorier och går lika snabbt att laga.

Matthew Mead/AP Photo

Iställer för grädde eller andra onyttigheter, använd potatispuré av sötpotatis. Mindre fett och du minskar risken att drabbas av stroke.