Hälsa Träning

Så gör du sommarens hälsosammaste val

Så här i sommartider är det lätt att vackla mellan rosévinet och de hälsosamma valen. Metros hälsoredaktör PT-Fia reder ut hur vi ska slippa det dåliga samvetet i sommar.

Sommar och semester är för många förknippat med att gå ”all in” i härlig mat, vila och festligheter. Det ligger närmare till hands att kliva till glasskiosken än att äta nyttiga mellanmål. Att ta ut svängarna på sommaren behöver inte vara något dåligt förutsatt att vi försöker skapa balans. Ett första steg är att ta avstånd från det dåliga samvetet som tenderar att smyga sig på i samband med sommarens alla grillkvällar. Anna Cederstam Krantz, samtalsterapeut och kommunekolog på Hälsopartners AB i Stockholm berättar

– När vi är lediga och inte har några fasta tider så tenderar vi oftare att ”känna oss sugna på något” vilket lätt bli någon form av socker som glass, fikabröd, läsk eller milkshake så gott som dagligen. För att inte alltid hamna i ett sötsug så försök att underlätta för dig själv genom att ha med dig hälsosamma alternativ som minimorötter, nötter eller fruktsallad i väskan.

Anna fortsätter

– För att inte dras ner i det dåliga samvetet så tycker jag att man inte bör ha för höga krav på sig själv, utan se till att du får balans mellan att både njuta av den goda sommarmaten och vara sund - fokusera på att vara lagom bra!” Just det här med att hitta balansen verkar vara svårt för många. Det blir ofta hälsosatsningar med ”allt eller inget” i fokus vilket alldeles för ofta leder till besvikelser och dåligt samvete.

Anna Cederstam Krantz tipsar om enkla sätt att behålla det sunda förnuftet även i sommar

– Välj grönsaker till din grilltallrik istället för en bara potatis, ris eller pasta. Vill du dricka alkohol så tar du minst varannan vatten, skippa tunga efterrätter och ät frukt istället. Sommaren bjuder på många läckerheter så som jordgubbar, blåbär, vattenmelon och rabarber.

 

Mer om Hälsa