Teknik Tekniknyheter

Så gör du succé med din sajt i Silicon Valley

Skrivbordet i Stixy 
Skrivbordet i Stixy 

WEBBSUCCÉ. Det teknikintensiva Silicon Valley i Kalifornien kryllar av nystartade webbföretag. Och det finns pengar att hämta för den som har en bra idé och kan locka till sig användare. När det gäller att fånga investerarnas uppmärksamhet är det personliga kontakter och nätverk som gäller. "Vill du att jag ska introducera dig", är en standardfras.

Det är också enklare om man är på plats där pengarna finns.
– Det var några som först var avvaktande när de såg att jag hade ett +46 nummer på mitt visitkort, men när de hörde att Anders satt i San Francisco så blev det lättare, säger Jonas Höglund, som har startat Stixy.com tillsammans med Anders Ottoson.

Stixy.com är en webbtjänst med en virtuell anslagstavla där man kan dela och organisera filer, bilder och anteckningar. De var ett av 100 utvalda företag på webbkonferensen TechCrunch40 i San Francisco nyligen. Där lyckades de fånga amerikanska investerares intresse. Nu måste de öka antalet  användare.
– För att lyckas måste vår service vara såpass bra att vi får en viral effekt, det vill säga att våra användare bjuder in flera nya användare till Stixy än vi tappar, säger Anders Ottoson.

Ett av deras tips för att nå ut är att figurera i bloggar.
– I vårt fall var det en relativt liten bloggare som fick reda om oss via gemensamma vänner. Där i från spred det sig från blogg till blogg, säger Anders Höglund.
Nätverk som Linkedin kan också vara en väg.
– Alla Bay Area-investerare är mycket måna om sitt Linkedin-nätverk och är man inte själv på plats men ändå vill nå fram till investerare här så kan det vara ett sätt att knyta kontakter, säger Anders Ottoson.

Läs också