Nyheter Sverige

Så gjorde Rebecka för att sluta snusa

Rebecka Gravås slutade snusa under hösten, efter flera misslyckade försök.
Rebecka Gravås slutade snusa under hösten, efter flera misslyckade försök.

Du har bestämt dig. Det är dags att sluta snusa. Men hur? Vi har låtit en före detta snusare berätta om hur hon gick tillväga för att sluta och sedan en läkare berätta om hur beroendet fungerar.

TIDIGARE SNUSAREN

Rebecka Gravås, 30, hade snusat till och från sedan högstadiet när hon beslutade sig för att sluta. Hon kände sig visserligen tillfredsställd när hon snusade, men de negativa delarna av det vägde tillslut över.

– Jag hade blödande tandkött, var slemmig, hade ont i halsen. Särskilt på morgonen, då känns det som att hela läppen är skrynklig och att man vaknar upp med sand i hela munnen. Sen har jag haft ont i magen, som en frätande känsla, säger hon och fortsätter:

– Sen är det en stress. Jag kedjesnusade hela dagen, det var som ett nervöst beteende. Hade jag inte dosan nära fick jag panik.

Vad motiverade dig att sluta?

– Efter sommaren läste jag psykologi och då läste jag mycket om beroenden och fick en påminnelse om varför man inte ska hålla på. Sen är det ju dyrt. Det är vansinne för mig som student att lägga 600 kronor i månaden på snus. Det är dumt, men beroende är ju inte rationellt.

Hur gick du tillväga?

– Jag trappade först ner under sommaren, men det gick inte att upprätthålla när skolan började så jag köpte nikotinplåster och slutade helt med snuset. Plåstren hade jag en vecka men mådde lite illa av dem så på söndagen slutade jag. Men det var knappast lätt efter det. 

Vad var det svåraste?

– Jag har varit jätteyr i huvudet, haft ångest, känt mig otroligt känslig. Det var som PMS fast sju gånger värre och jag grät en hel helg. Tidigare har jag kunnat ta en snus om jag blir hungrig men nu måste jag äta något annars blir jag på dåligt humör. 

►LÄS MER: Därför ska du inte kasta snus och fimpar i toaletten

Vilka var dina bästa sätt för att hålla dig borta från snuset?

Peppa dig själv! Jag gillar att laga mat och när det känns tufft att inte få unna sig en snus kan jag fantisera om att jag till helgen får laga god man och dessert. Man behöver ju fortfarande belöningar, men måste lära sig att de inte kan vara lika ofta.

– I början satte jag upp lappar hemma med kanske klyschiga meningar som "Snus bestämmer inte över dig" och "Mindre snus mer smink".

Sök stöd. Jag gick med i en grupp på Facebook för de som vill sluta snusa. Det är skönt att andra kämpar med samma sak och ha en gemensam plattform så man kan få stöd, det är en annan respons från de i samma sits.

Ta en dag i taget. Jag ringde sluta röka linjen och de sa "Kom ihåg att abstinenstillfällena är korta, så andas när de kommer och ta tid så du är förberedd till nästa gång".

Hur mår du i dag?

– Det är jätteskönt att vakna utan torr mun. Men det mest positiva tycker jag är det psykiska. Känslan av att jag faktiskt klarat av att sluta snusa. Man tillskriver så lätt snuset sin mentala förmåga, som att jag inte klarar tentan utan snus. Det ger självförtroende och styrka att känna att snuset inte bestämmer över mig.

Men det finns en sak som hon tycker att de som inte varit med om ett beroende borde tänka på.

– Många säger att "finns viljan så går det". Men jag tycker inte att viljan är allt och det är respektlöst att säga så. Man är ju beroende och att sluta kräver absolut vilja men också tid, energi och jag tycker man ska respektera det och försöka peppa och uppmuntra den som försöker sluta, säger Rebecka Gravås.

►LÄS MER: Här kan den som snusar få sparken

Hans Gilljam, folkhälsoprofessor och tobaksexpert, Karolinska institutet.

LÄKAREN

Hur fungerar snusberoendet?

– Det är inte helt klarlagt men det hänger ihop med nikotinet, börjar man använda det så skapas lätt ett beroende och då måste man tillföra nikotin för att må bra. Nikotinet skapar en obalans i hjärnans belöningssystem. Man vill återställa känslan man får av att snusa och måste fortsätta tillföra nikotin för att inte få abstinensbesvär, säger Hans Gilljam, folkhälsoprofessor och tobaksexpert, Karolinska institutet.

Hur farligt är det att snusa?

– Enligt cancerexperter på WHO är risken ökad för bukspottkörtelcancer dubbelt så stor för snusare. Man har också sett att risk för hjärtinfarkt visserligen inte är högre för dem som snusar, men däremot, om man väl får en hjärtinfarkt är risken att dö större om du snusar. Det är inte helt klarlagt varför. De som snusar en dosa om dagen eller mer har också upp till tre gånger så stor risk att få typ 2 diabetes, säger Hans Gilljam.

►LÄS MER: Snus skadar blodkärlen

Vad är det farliga i snuset?

– Det vi vet är att nikotinet främst är det farliga eftersom det är ett gift. Sen finns det massa ämnen i tobaksplantan som kan ha effekter. Men vi vet mindre om snus än cigaretter eftersom det är sådan liten marknad globalt.

Vad får man förvänta sig när man slutar?

– Trots att det bara tar några timmar för nikotinet att gå ur kroppen kan man känna abstinens länge. Många blir lättretliga, griniga eller vill äta ofta. Men hur man ska göra för att sluta är olika från person till person. Det kan absolut vara bra att ta hjälp, som Sluta-Röka"-linjen.

Kan man "festsnusa" (snusa bara då och då?) efter att man varit beroende tycker du?

– Nej det skulle jag inte rekommendera. Inte för de som verkligen varit beroende i alla fall, säger Hans Gilljam.

►LÄS MER: Miljarder snusprillor spolas i toan

Mer om Hälsa