Nyheter Världen

Så här sprider IS sina filmer

IS filmer glorifierar ofta livet under terrororganisationen.
IS filmer glorifierar ofta livet under terrororganisationen.

Terroristorganisation Islamiska staten (IS) är på flera sätt bättre än sina föregångare på att sprida sitt budskap på sociala medier. Enligt terrorexperten Yannick Veilleux-Lepage handlar mycket om att de lärt sig att sprida sina filmer och bilder på ett otroligt effektivt sätt.

Under al-Qaidas stora segertåg i Afghanistan under mitten av 2000-talet gjorde sig gruppen kända för sina lågupplösta, otydliga och amatörmässiga videor där krigstriumfer blandades med dåligt upplysta monotona föreläsningar från gruppens ledare. Videorna spelades in med billiga kameror och lades upp på internet via internetkaféer i till exempel Pakistan.

Videor producerade av den Islamiska staten (IS) ser annorlunda ut. De ser mer ut som actionfilmer än nollbudgetrullar. Mord och avrättningar filmas i full hd och varvas med klipp som försöker framställa gruppen i positiv dager med bilder från terrorgruppens skolor och sjukhus. Videorna är tänkta att sprida organisationens budskap i sociala medier. Filmerna är tydligt regisserade och gjorda på flera olika språk.

► LÄS MER:  Han köper loss sexslavar från IS

 

Men enligt Yannick Veilleux-Lepage, doktorand vid The Handa Centre for the Study of Terrorism and Political Violence, är det inte främst videokvaliten som gjort IS videor så effektiva, det handlar om hur videorna sprids.

– Vad de har lyckats göra är att skapa ett stort nät av obundna sympatisöser, personer som kanske inte är redo att utöva våld. Istället hjälper de till att sprida propagandan. Det är den största skillnaden vi sett, de här "mjuka" sympatisörerarna som legitimerar IS våld och fyller Twitter, säger han till Metro.

Terrorgrupper som al-Shabbab har också haft Twitterkonton, men det mesta av deras material har hållts instängt på privata internetforum. IS har istället använt sig av sociala medier som sitt främsta vapen på Internet. I E-boken "Islamic state 2015", som terrorgruppen själva producerat, beskriver de sin sociala medier-strategi.

"Det kanske verkar konstigt att IS inte har en egen webbsida. I stället består IS propagandanätverk av professionellt redigerade filmer, sociala medierkonton samt e-böcker och e-magasin.", står det till exempel i boken.

Enligt gruppen är materialet inte centrerat till en speciell källa, utan alla IS-styrda provinser har eget ansvar att producera sitt material. "Genom att decentralisera allt kan vi växa även om en provins misslyckas", skriver IS och liknar det med hur även själva IS är decentraliserade. Enligt "Islamic state 2015" är till exempel IS ledare, Abu Bakr al-Baghdadi, ständigt i rörelse.

►LÄS MER: Nej, det här är inte en IS-krigare som utger sig för att vara flykting

IS propagandafilmer är inte snabba påhitt, istället ligger mycket tanke bakom varje film. Det skriver webbtidningen Gawker som intervjuat Laith Alkhouri, expert i frågor som rör onlineterrorism. IS "mediekontor" har tillgång till högkvalitativa filminspelningsverktyg som används för filmerna. Filmerna redigeras sedan i samma videoredigeringsprogram Hollywood använder. Filmerna komprimeras sedan och läggs på en USB-sticka som lösenordsskyddas.

Filmerna läggs sedan upp på videosajter som Youtube, Vimeo, Dailymotion och Archive.org. Länkarna läggs sedan upp på sajter där du kan lägga upp textfiler, ofta tillsammans med ett "pressmeddelande". Länkarna delas sedan på IS internetforum.

Samtidigt börjar filmerna delas på sociala medier som Twitter där konton, ofta nystartade, börjar att spamma länken på Twitter. Ibland manuellt, ibland via appar som låter dig hjälpa IS på Twitter. Kontona raderas ofta, men då skapar IS anhängare bara nya. Filmerna når på så sätt Västerländska journalister och analytiker som gör att filmerna kan nå tv-sändningar runtom i världen.

Enligt Yannick Veilleux-Lepage är det en effektiv strategi. IS vet att de flesta IS-supportrar i väst aldrig kommer utföra terrordåd eller resa till Syrien. Istället kan de som stödjer IS lätt sprida propaganda, någonting som kan innebära att de "radikaliserar sig själva" på ett sätt som samtidigt normaliserar IS.

Yannick Veilleux-Lepage menar att det är därför IS kan visa sig vara särskilt svåra att besegra.

– Det kommer kräva mer än bara en militär respons, själva budskapet behöver motverkas med tydliga motberättelser, säger han.

► LÄS MER:  Rafael ska kriga mot IS: "Jag ser dem som monster"