Utbildning Nyheter

Så håller du studiefokus i vintermörkret

Johanna Garefelt är doktorand på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och har arbetat i ett projekt om dagsljusets inverkan på sömn och hälsa.
Johanna Garefelt är doktorand på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och har arbetat i ett projekt om dagsljusets inverkan på sömn och hälsa.

Hjälper det att sova mer, hur mycket dagsljus behöver vi och varför är vi inte bättre anpassade för mörkret? Experten reder ut hur du kan hålla studiefokus under vinterhalvåret.

– Människan har rört sig från ekvatorn – där dygnet är lika mörkt som ljust året runt – upp till vår nordliga del av planeten. Evolutionen har inte hunnit med och våra kroppar är inte anpassade för årstidsförändringarna i ljuset, säger Johanna Garefelt, doktorand på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

– På vintern är det svårt att få det dagsljus vi behöver vilket gör att kroppen kan ha svårt att ställa in dygnsrytmen. Därför är vi generellt tröttare på dagen och har svårare att somna på kvällen. Det är helt enkelt för liten skillnad på natt och dag.

LÄS MER: Svårt att somna? Då gör du förmodligen det här felet

För att hjälpa kroppen att förstå vad som är natt och dag är Johanna Garefelts råd att ha en jämn dygnsrytm både vardag och helg. Om mängden sömn varierar mycket från dag till dag sätts kroppen ur spel – ungefär som vid jetlag – vilket bara gör oss tröttare.

– Men att fånga det dagsljus som finns är viktigt. Om man är student har man kanske flexibla tider. Utnyttja det! Gå ut på en promenad – en halvtimmes dagsljus gör stor skillnad på vårt välmående. Det spelar ingen roll om det är molnigt, utomhusljuset är oftast bättre än inomhusljuset, säger hon.  

– Och fysisk aktivitet är bra för sömnen, så länge den inte sker för nära inpå sänggåendet då den istället kan göra det svårare att somna. Om du pluggar kanske du kan gå till gymmet på tider då inte alla andra är där? Eller ännu bättre - träna utomhus under dagtid så får du dagsljuset på köpet.  

LÄS MER: Sovit för lite? Så här gör du för att bli pigg

Många svenskar reser till varmare breddgrader under vintern, vilket kanske inte passar en studentbudget. Men enligt Johanna är det viktigt med avkoppling även om man inte kommer iväg till en strand. Se till att få både helgvila och någon längre ledighet för att orka genom de mörkare månaderna. 

– Men jag vill poängtera att om man inte är trött så ska man inte skapa ett problem. Många oroar sig i onödan eftersom folk pratar mycket om att vi går mot mörkare tider. Sanningen är att kroppen hanterar det mesta rätt bra om den bara ges rimliga förutsättningar. 

Johanna Garefelt avslutar med att berätta vad hon själv gör för att hålla glöden uppe under vintern.
– Jag cyklar till jobbet. Då får jag morgonljuset och lite rörelse innan jag sätter mig ned och fokuserar. 

LÄS MER: Så mycket sover svenskarna: ”Vi sover inte så dåligt som vi tror”