Metrojobb

Så kan svenska företag bli bättre på rekrytering

Så kan svenska företag bli bättre på rekrytering Annika Ahnlund, 44, är föreläsare och grundare av HRbloggen.se. foto: lotta bergseth
Så kan svenska företag bli bättre på rekrytering Annika Ahnlund, 44, är föreläsare och grundare av HRbloggen.se. foto: lotta bergseth

Starka värderingar och meningsfullhet. Livskarriär. Kreativa rekryteringsmetoder. Det är några av de hetaste trenderna inom HR just nu, enligt en av Sveriges främsta HR-experter Annika Ahnlund.

HR betyder att ta hand om de mänskliga resurserna på arbetsplatsen – och det är Sverige ganska duktigt på, enligt Annika Ahnlund, HR-bloggare som samarbetar med den relanserade jobbsökarsajten metrojobb.se.

– Vi har outsourcat administrativa uppgifter, som lönehantering, för att kunna jobba mer strategiskt med HR och ta plats i ledningsgruppen. Vi ligger också längre fram än många andra europeiska länder när det gäller områden som kompetensutveckling, arbetsmiljö, friskvård, rehabilitering och balans mellan arbetsliv och privatliv.

Annika Ahnlund är dock kritisk till att Sverige har halkat efter när det gäller användningen av IT-stöd och sociala medier i HR-arbetet.

– Många använder fortfarande excel-ark för att utvärdera sina medarbetare – i stället för att satsa på ett modernt talent management-system, säger Annika Ahnlund.

Hon ser också att många arbetsgivare hellre använder sociala medier för att kontrollera kandidater än som ett verktyg i rekryteringsarbetet.

– Jag har känslan av att våra HR-avdelningar vurmar för det beteendevetenskapliga, men generellt är ganska ointresserade av att ligga i framkant inom teknik som skulle underlätta HR-arbetet, säger Annika Ahnlund.