Metro Debatt

Så kan vi använda sociala medier för att göra världen till en bättre plats

Med sociala medier och crowdfunding-verktyg har vi alla förutsättningar att göra filantropi folkligt. Vår nystartade organisation 109 vill kombinera detta med människors ökade medvetenhet om globala utmaningar för att göra världen till en bättre plats, skriver Rachel "Yoga Girl" Bråthén och Olivia Rothschild.

I en tid av tilltagande flykting- och naturkatastrofer har sociala medier blivit en förutsättning för att förstå vad som händer runtom i världen. Det skapar inte bara ökad kunskap om våra globala utmaningar, utan också medkänsla, samhörighet och ger oss möjlighet att visa medmänsklighet. Det förändrar även hur vi ser på välgörenhet och vem som kan bli filantrop, det är inte längre begränsat till att stora namn blir stora filantroper och stora företag blir stora samhällsaktörer.

► LÄS MER: Sociala medier sporrar insamling

Över 1,7 miljoner individer följer Rachels växande Instagramkonto, @yoga_girl. Det är med avstamp i detta inflytande som välgörenhetsprojektet 109 har fötts. 109 låter sociala medier bli en social mission och förlitar sig på folkets potential för att tillsammans skapa välbehövda förändringar runtom i världen.

Många av oss bidrar månatligen till olika organisationer som arbetar för en bättre värld men i dag vill vi ha mer insyn i det faktiska arbetet och samtidigt känna en passion för ändamålet. 109 är en plattform som gör det möjligt för människor att engagera sig i och komma närmare de utmaningar som tas upp, känna gemenskap i dessa frågor och få insyn i effekterna av vårt handlande.

Information är mer lättillgänglig och pengaöverföring smidigare än någonsin. Crowdfunding-kampanjer låter många bidra med lite för att uppnå det stora. Du behöver varken vara särskilt förmögen eller ha stort inflytande för att vara en del av att skapa förändringar i världen. Samtidigt vill vi vara med på resan och uppleva förbättringen.

109:s kärnverksamhet består av resor med olika sociala och miljömässiga ändamål. Varje resa har ett tema, till exempel barnhem, utbildning, kvinnors rätt, rent vatten, etcetera, och vinsten går direkt till lokala välgörenhetsaktörer. Resedeltagarna kommer att få direkt insyn i arbetet och möjlighet att bidra med arbetskraft för att stötta projekten. Den tillhörande starka digitala närvaron handlar om att inspirera till agerande och låta filantropi bli tillgänglig för alla. På samma sätt som våra demokratiska system låter varje medborgare bidra med sin röst efter eget omdöme måste vi öppna portarna för att göra det så enkelt som möjligt att stötta de projekt som tilltalar oss mest och låta oss ta del av effekterna.

► LÄS MER: (O)kändisarna på Instagram

Med en stor följargrupp kommer mycket inflytande och ett ansvar att använda sig av det för att belysa viktiga utmaningar vi gemensamt står inför i världen samt att inspirera till agerande. Likaså är det gemene mans ansvar att inte blunda för världsomspännande händelser och agera utefter egna värderingar för att göra världen till en bättre plats.

Rachel Bråthén

Vd, 109World

Olivia Rothschild

Operativ chef, 109World