Teknik Nyheter Världen

Så luras du av företagens kundrecensioner på nätet

Tangentbord Många företag försöker öka försäljningen genom att anlita personer som skriver falska omdömen.
Tangentbord Många företag försöker öka försäljningen genom att anlita personer som skriver falska omdömen.

Läser du igenom nätets recensioner innan du bokar ditt hotell eller beställer den där prylen? Då är du inte ensam. Men många av recensionerna är falska – och har skrivits av personer som får betalt för att ljuga.

Fenomenet är inte nytt. Det senaste i raden av företag som agerar mot falska kundrecensioner är den amerikanska internetförsäljningsjätten Amazon. Företaget lämnade i fredags in en stämning mot över 1 000 personer som tros ha skrivit falska recensioner på Amazons hemsida, skriver The Guardian.

Enligt stämningen har personerna erbjudit sig att skriva falska recensioner på annonssidan fiverr.com. De ska ha begärt så lite som 40 kronor i ersättning för ett femstjärnigt omdöme.

► LÄS MER: Miljonböter för falska recensioner

Samtidigt har kundbetyg på nätet blivit en maktfaktor.

Enligt en undersökning beställd av reseföretaget Ticket är nätrecensionerna avgörande för varannan svensk mellan 18 och 29 år som ska boka en resa. Men det gäller alltså att se upp.

The Guardian visade i en granskning att datorkunniga personer i länder som Bangladesh, Indien och Indonesien tjänar pengar på att sälja falska recensioner till företag.

BBC rapporterade tidigare i år att var femte kundrecension kan vara falsk.

De företag som Metro pratar med tror inte att fenomenet är lika stort i Sverige som i USA.

Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner, säger att företaget det senaste året stoppat två återförsäljare som tros ha skrivit recensioner om sig själva på Pricerunners sajt.

► LÄS MER: Skrev falska betyg – utslängd av Apple

– Vi har ju produktrecensioner också, men där är det svårare att kontrollera. Visst försöker personer skriva falska omdömen också i Sverige, men vi är ändå relativt förskonade här, säger han.

Tobias Basilius, vd på recensionssajten Reco, säger att företaget har en hel avdelning som arbetar med att granska recensioner.

– Vi undersöker bland annat ip-nummer och mejladresser. Oftast handlar det om företag som ger omdömen om sig själva. Att skriva omdömen mot ersättning har vi bara kunnat påvisa i en handfull fall, säger han.

För att motverka falska omdömen har det blivit allt vanligare med så kallade verifierade recensioner. Idén går ut på att personen som skriver omdömet måste bevisa att han eller hon verkligen varit kund hos företaget i fråga.

Mer om Teknik