Nyheter Sverige

Så många reklamer har fällts av Reklamombudsmannen i år

Kroppshetsande reklam i Londons tunnelbana.
Kroppshetsande reklam i Londons tunnelbana.

Diskriminerande reklam är fortfarande vanligt, visar statistik från Reklamombudsmannen. Så många reklamer har fällts för diskriminering i år.

”Bannern visar en ung kvinna klädd i svart tröja och korta shorts. Hon lutar sig framåt mot en fönsterbräda och ser in i kameran. Ovanför bilden står det ”Flirt” och under bilden ”Ha kul med lokala tjejer”.

(Reklam, dejtingsajt. Fälldes.)

Under årets fem första månader har 44 reklamer fällts av Reklamombudsmannen. Det är nio fler under samma period förra året när 35 reklamer fälldes och (totalt fälldes 90 reklamer under 2015) och en fler än under samma tid under 2015.

►LÄS MER: Storsäljare har sexistiska läsare

”I inlägget finns en bild som visar en kvinna som ligger ned på rygg på en kudde. Hon är klädd i en svart spets-bh och svarta spetstrosor samt en vit jacka i ett pälsliknande tyg. Bilden är beskuren vid kvinnans trosor. Hon lutar huvudet åt sidan och håller ögon slutna samtidigt som hon håller i jackan med händerna så att brösten pressas ihop. ”

(reklam för en jacka. Fälldes.)


— Vi har hanterat ett antal sådana ärenden. Det har varit dels extremt smala modeller , och då brister annonsören i sitt sociala ansvar genom att visa ett ideal som det är skadligt att sträva efter. Det behöver inte bara handla om lättklädda kroppar i reklamen utan även fullt påklädda modeller som visar upp kläder kan framställas som extremt smala. Vi har också fällt reklam som visar en extremt solbränd modell, eftersom det är farligt att exponera huden för mycket sol. Hudcancer är den snabbast växande cancerformen i Sverige. Det kan vara flera olika sammanhang som åsyftas när det handlar om ohälsosamma ideal, säger Elisabeth Trotzig.

Två orsaker till att reklam fälls är vanligare än alla andra. Reklamer fälls nästan alltid av Reklamombudsmannen för att vara antingen könsdiskriminerande eller direkt vilseledande.

Enligt Elizabeth Trotzig har nämnden skärpt sin praxis när det handlar om könsdiskriminerande reklam under det senaste året. Hon tar en parfymreklam som ett exempel.


— Det är ofta sensuellt och det är ofta naken hud när det handlar om reklam för parfymer och krämer, men nämnden bedömde i det här fallet att det finns en gräns för hur naket det får vara. En helt naken, fullt exponerad, modell var inte motiverat när det handlar om reklam för en doft.. Där satte nämnden ner foten, säger hon.

”På bilden till vänster syns en närbild på hennes ansikte. På den högra bilden syns kvinnan från smalbenen och uppåt. Hon är klädd i en kort, svart klänning med dragkedja som är neddragen till strax under bysten. I öppningen syns en svart push up-bh. Långt ned över båda bilderna ligger en rosa platta med texten ”Drama? Sometimes I like to push it upp”.

(Reklam för en macara. Fälldes.)

Något som inte kan fällas av reklamombudsmannen är så kallad kroppshetsande reklam. Den typen av reklam ska nu förbjudas i Londons tunnelbanor, vilket Metro har skrivit om tidigare. 

►LÄS MER: Kroppshetsande reklam förbjuds i London

I Sverige har sådan reklam fällts under lång tid, enligt Reklamombudsmannen. 

— Det här är en fråga som har varit högt upp på agendan i många år. Självregleringen har varit igång i över 30 år och det har medvetandegjort att konsumenter helt enkelt inte vill se den här reklamen längre. Den fungerar inte och upprör mer än den kan knuffa varumärket framåt. säger Elizabeth Trotzig, reklamombudsmannen.