Nyheter Sverige Metro TV

Så många svenskar dricksar aldrig

Majoriteten av svenskarna lämnar dricks vid restaurangbesök, visar en undersökning från Yougov. Samtidigt tycker majoriteten inte om när personalen förväntar sig dricks.

Privat

Sofia Larsson, vett- och etikettexpert.

Är dricks en trevlig gest eller en förlegad tradition? Åsikterna går isär. Men en undersökning utförd av Yougov, på uppdrag av Metro, visar att ungefär två av tre personer inte tycker om när personalen på en restaurang förväntar sig drickspengar.

– Jag tror att det kan finnas många som tycker att det är en stressande situation, säger vett- och etikettexperten Sofia Larsson.

Hon lägger själv oftast runt tio procent i dricks om hon är nöjd med servicen.

– Men man ska ha rätten att inte lägga dricks om man inte känner sig nöjd. Det är viktigt att tänka på, både för gäst och personal, att dricks är en frivillig gåva.

I undersökningen fick de tillfrågade svara på frågan om de hellre vill att restaurangerna lägger på en serviceavgift om de i gengäld inte förväntar sig drickspengar. 43 procent tyckte att det var en bra idé medan 34 procent inte höll med, resterande hade ingen tydlig åsikt i frågan.

►LÄS MER: Så dricksar du rätt på utlandsresan – land för land

Per Persson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, säger att facket i grunden är negativt inställda till dricks.

– Om gästen är beredd att betala tio procent mer än vad krögaren vill ha så tycker vi att det är bättre att det läggs på notan. Så får krögaren helt enkelt höja lönerna.

Han menar att lönen är det som ligger till grund för olika försäkringar och tryggar livsinkomsten, något som inte gäller dricksen.

– Och om servitören tar emot pengarna och inte uppger det i deklarationen blir det dessutom svarta pengar, säger Per Persson.

De allra flesta svenskarna, 80 procent, ger ändå dricks när de har ätit på restaurang, den största delen av dessa svarar att de ger ibland. Enligt undersökning är det vanligast att ge fem-tio procent i dricks efter ett restaurangbesök.

– Det är bara kutym att vi dricksar restaurangpersonal, och visst kan man bryta mot det. Men har man ätit en brakmiddag på en fin restaurang under många timmar och blivit månad om och sen inte lägger ett öre i dricks – då får man nog leva med att bli betraktad som aningen snål, säger Sofia Larsson.

För personalen kan det även vara ett verktyg för att få reda på hur bra jobb man gör.

– Få saker sitter väl så långt inne i svenskens beteende som att betala extra för något man kan få gratis. Så får man dricks vet man verkligen att man gjort ett bra jobb.

Och för nya kunder kan dricks fungera som en genväg till att få bra service, menar Sofia Larsson.

– Så även om man tycker att drickssystemet är föråldrat så kan man göra det av rent egenintresse.

Men vett- och etikettexperten ser ingen god anledning till att drickskulturen skulle bredda och rota sig mer.

– Det ger bara incitament för arbetsgivare att inte ge vettiga löner så det känns onödigt.

►LÄS MER: Här överraskar de servitrisen med hennes bästa dricks någonsin