Hälsa Träning Nyheter Sverige

Så ofta tränar svenskarna – och så kommer du igång med träningen

För att komma igång med träningen efter semestern gäller det att sänka tröskeln.
För att komma igång med träningen efter semestern gäller det att sänka tröskeln.

Var femte svensk tränar mindre än en gång i månaden, visar en undersökning av Yougov. Det är för lite, enligt hälsobloggaren Terese Alvén. ”Vi behöver röra på oss för att må bra fysiskt och psykiskt”, säger hon.

En av fem svenskar tränar mindre en än gång i månaden och mer än var tionde svensk tränar inte alls. Det visar en undersökning gjord av Yougov på uppdrag av Metro.

Terese Alvén bloggar om träning och hälsa och hon tycker att det är alldeles för lite.

– Vi behöver motionera 30 minuter om dagen, det kan vara så enkelt som att ta en promenad på lunchrasten. Du behöver inte få upp pulsen varje gång, utan mer intensiv träning är bra om du får tre gånger i veckan, säger hon till Metro.

Enligt Terese Alvén är svenskarna generellt för stillasittande och då spelar träningen en stor roll i vardagen.

– Det är jätteviktigt med träning. Vi behöver röra på oss för att må bra fysiskt och psykiskt, säger Terese Alvén.

LÄS MER: Träningsexperterna reder ut: Funkar det att stretcha?

Undersökningen från Yougov visar också att de svenskar som tränar drar ner på träningen under semestern. 39 procent tränar mindre när de är lediga.

För att komma igång med träningen efter semestern gäller det att sänka tröskeln och inte sätta mål som är för svåra att uppnå.

– Börja enkelt, då är det mer sannolikt att du gör det. Sen kan du gradvis öka intensiteten när du väl kommit igång, säger Terese Alvén och fortsätter:

– Vid den här tiden på året finns det också många ”prova på”-erbjudanden. Det kan vara på gym eller andra träningsanläggningar. Då kan du testa på en träningsform för ett billigt pris och se om det är något för dig.

Även om det är viktigt att träna höjer hälsobloggaren ett varningens finger för att träna för mycket. Det kan vara lika illa som att inte träna alls.

– För dig som tränar väldigt mycket är det viktigt att hitta en balans. Att variera träningen, så att inte någon del av kroppen blir övertränad, säger hon.

LÄS MER: Så åldras du av att inte träna

Mer om Hälsa Yougov