Nyheter Världen Sverige

Så ska radikalisering hindras

Klassiska socialpedagogiska metoder krävs för att hindra personer i samhället från att radikaliseras, skriver Roger Säljö och Christer Mattsson vid Segerstedtinstitutet på DN Debatt. Arkivbild
Klassiska socialpedagogiska metoder krävs för att hindra personer i samhället från att radikaliseras, skriver Roger Säljö och Christer Mattsson vid Segerstedtinstitutet på DN Debatt. Arkivbild

Klassiska socialpedagogiska metoder och lokala insatser krävs för att hindra personer i samhället från att radikaliseras och ansluta sig till terrorgrupper, säger Roger Säljö och Christer Mattsson vid Segerstedtinstitutet, som arbetar för att minska rekryteringen till våldsbejakande ideologier.

"Därför är det nedslående att det skett en sådan drastisk neddragning av detta arbete och ungdomsarbete i allmänhet de senaste 30 åren", skriver duon på DN Debatt.

De menar att alldeles för mycket vikt har lagts vid att förstå faran för terrorism ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv.

"En alltför ensidig fokusering på säkerhet, riskerar att göra om sociala problem till säkerhetspolitiska vilket allvarligt riskerar tilliten i relationer mellan till exempel socialarbetare, lärare, och deras klienter och elever".