Nöje

Så startar du en egen podcast

Flora Wiström och Frida Vega Salomonsson, personerna bakom podcasten Flora & Frida guidar. 8 steg till att starta en podcast.

Kanske känner du igen scenariot: Du och dina polare har druckit några öl och känner att ni har ett riktigt skönt snack. En av er utbrister: ”Fan hörni, vi borde starta en podd!” Grymt, då har ni uppnått steg ett, men det krävs några fler parametrar för att er konversation ska nå främlingars öron. I den här handfasta steg för steg-guiden berättar Flora Wiström och Frida Vega Salomonsson, personerna bakom podcasten Flora & Frida, hur du skapar en podcast – och ännu bättre, når tusentals lyssnare.

1. IDÉ

Vad är det som gör din podcast speciell, och vilken är målgruppen? Vill du göra en intervjupodcast, skapa en fiktiv dokumentär eller snacka om nail art? En podcast kan vara hur nischad som helst. Prata om saker som du har koll på eller är taggad på att veta mer om. Många poddar är 30-60 minuter. En trend som spås att bli stor är micropoddar, något kort att lyssna på medan pastan kokar eller när man går till bussen.

2. INNEHÅLL

Vi planerar våra avsnitt i förväg. Om Flora har en historia om en misslyckad Tinderdejt säger hon det till Frida innan inspelning. På så vis kan Frida fundera ut något att kontra med på samma tema. Anekdoter kan vara bra att skriva ner så att du kan återberätta dem på bästa sätt. Fånga in lyssnaren genom att locka med juicy details om vad avsnittet ska handla om, eller börja pang bom med en uppseendeväckande anekdot. De första femton sekunderna är avgörande för om lyssnaren ska hänga kvar.

3. INSPELNING

Man orkar inte höra brusigt ljud så nära trumhinnan. Investera i en mikrofon! Vår första inspelning skedde i Fridas kök. Det här var innan vi förstod hur mycket ett kylskåp kan låta. Sedan spelade vi in podcasten i en koja av täcken. Det funkar bra, men man får vara försiktig så att man inte spiller ut sitt kaffe över mikrofonen. En garderob är perfekt för inspelning, hur oproffsigt det än kan verka. Ljudet ska inte studsa mellan kala väggar.

►Här kan du lyssna på Flora & Fridas podcast

4. PRODUKTION

Enkla redigeringsprogram är Audacity och Garageband. Att klippa podd innebär att skära bort vissa delar av samtalet, flytta runt olika moment och justera ljudet. På Youtube finns det utförliga guider. Redigering är det moment som tar absolut längst tid. Du kanske kan muta ett syskon med biobiljetter för att få henom att göra grovjobbet.

5. JINGEL & FOTO

Många poddar har en musikjingel för att skapa identitet. En kortare musiksnutt, en så kallad bumber, kan användas för att dela av podcastens olika ämnen. Podcasten behöver en bild för att kunna synas i apparna. Se den här bilden som ett omslag som ska locka in lyssnaren.

6. HOSTING

För att din podd ska kunna synas i iTunes podcastbibliotek så behöver filerna laddas upp på en hostingsajt, exempelvis Libsyn, SoundCloud eller PodBean. Du betalar en liten månadskostnad för detta.

7. MARKNADSFÖRING

Handlar din podcast om odling? Berätta om podden i odlingsforum på Facebook eller hör av dig till en trädgårdstidning och se om de vill göra en intervju med dig. Ett annat sätt att få spridning är genom att bjuda in gäster som själva har följare. Många poddar har blivit stora på det här sättet. Ge podden en egen plattform där du kan puffa för avsnitten, exempelvis ett Instagramkonto. Utnyttja dina privata plattformar också, typ Facebook. Men underskatta inte word to mouth. Om dina vänner gillar podden kommer det att ge ringar på vattnet och spridningen blir genuin.

8. TJÄNA PENGAR PÅ PODDEN

Yes det går! Om din podcast är liten och handlar om E-sport, d.v.s. är nischad med en specifik målgrupp, kan den ändå vara intressant för en stor aktör som exempelvis Dreamhack. Hör av dig till företag som din målgrupp gillar.

Lycka till! Hårda systerliga kramar från Flora & Frida

Mer om Wkd reportage