Teknik Nyheter Ekonomi

Så tar du reda på vad Facebook tror sig veta om dig

Facebook har idag nästan 2 miljarder aktiva medlemmar och företaget vet i princip allt om sina användare. Så här kan du ta reda på vad Facebook faktiskt vet om dig.

Metro

De tre sätten Facebook använder sig av för att samla in information om dig.

Skärmdump

Klicka här för att kunna ta reda på vad Facebook vet om dig.

Skärmdump

Du kan välja att inte låta Facebook använda ditt namn på det här sättet.

Använder du Facebook, som nästan två miljarder andra människor gör varje månad, känner du förmodligen till dealen bakom. Facebook är, som sloganen lyder, "gratis och kommer alltid vara det". Men i ersättning tillåter du företaget att använda sig av dina uppgifter för att kunna sälja riktad reklam till dig. 

Att Facebook samlar in data om dig för att skicka reklam till dig är, i alla fall enligt Facebook, en sak som gynnar båda parter. Facebook tjänar mer pengar och du får i gengäld reklam som Facebook tror att du kommer uppskatta.

► LÄS MER:  12 saker du inte gör på Facebook längre

 

Du kan inte stänga av reklamen på Facebook, eftersom det i grunden är din data du betalar med. Men du kan begränsa hur mycket av din information Facebook faktiskt kan använda sig av, i alla fall till en viss grad. Facebook har också flera verktyg som gör att du kan ta del av den informationen företaget samlat in om dig.

I grunden använder sig Facebook av tre metoder för att samla in sin information om sina användare. Först och främst använder sig Facebook av information du själv direkt gett till företaget: Din könsidentitet, din ålder, din hemstad och så vidare. Den informationen fylls sedan ut med information som går att få fram när du använder dig av Facebook, som till exempel vilka grupper du är med i vilka Facebooksidor du har gilla-markerat.

Ett liknande verktyg tillhandahålls av University of Cambridge, som kan gissa sig fram till vem du är om du avslöjar dina Facebooklikes. Webbsidan gissar sig fram till att Metros 23-åriga reporter är 37 år gammal men är oväntat pricksäker på att gissa sig fram till annan information.

Utöver det använder sig Facebook av olika verktyg, som så kallade cookies, som innebär att de i praktiken kan se vad du gör på andra webbsidor om dessa innehåller till exempel en gilla-knapp. Det är just på grund av den sortens cookies Facebook kan ge dig hotell-reklam om du nyss besökt en resewebbsida.

► LÄS MER:  Har du fått en skum vänförfrågan på Facebook? Det kan handla om det här

Den första informationen är ganska lätt att ta reda på, det är bara att kolla på din Facebookprofil för att se vilken ålder och vilken könsidentitet du uppgett. Men det är svårare att ta reda på vilken bild Facebook faktiskt har av dig som person.

Verktyget kan vara svårt att hitta. För att komma in på det måste du först hitta reklambild eller en reklamfilm på Facebook. Du klickar sedan på krysset i det övre högra hörnet och väljer "Varför ser jag det här?". Du kan sedan klicka dig in på "reklaminställningar".

Där finns en lista med ungefär 1 500 saker Facebook tror att jag är intresserad av. Bland annat "skaldjur", "barnkläder" och "vaccinkontroverser" Du kan också få reda på varför Facebook tror att du är intresserad av en viss sak. Facebook tror till exempel att jag är intresserad av att åka skidor för att jag klickat på reklam som är relaterad till skidor.

Facebook tror också att jag är intresserad av grekiska, eftersom jag enligt företaget gillar en sida som är relaterad till det grekiska språket. Du kan välja bort saker du inte är intresserad av, men också lägga till intressen du faktiskt har. Väljer du bort ett intresse kommer Facebook försöka att inte visa dig sådan information, däremot kommer du inte se mindre reklam för det.

Du kan välja bort möjligheten för Facebook att använda sig av dina surfvanor för att ge dig riktad reklam. Det kan du göra här. Väljer du bort det kommer du dock inte få mindre reklam i ditt Facebookflöde. Däremot kommer reklamen vara, som Facebook uttrycker det, "mindre relevant för dig".

Du kan på samma sida också ta bort möjligheten för Facebook att använda dig i reklam, till exempel när de skriver "Hugo Ewald gillar det här" över en Facebooksida som du gillar och som har betalt för att synas i ditt flöde.

Att stänga av dessa spårningsfunktioner gör att Facebook inte spårar dig som person lika mycket. Men tekniken används av en stor mängd andra internetföretag, inte minst Google, som alla har olika processer för att välja bort insamlingen av personaliserad data.

► LÄS MER:  Experten: Därför ska du inte göra tester på Facebook