Nyheter Sverige

Så vill vi bli ihågkomna efter döden

De allra flesta går inte till historien efter sin död, men många har tankar kring hur man kommer uppfattas efter livet. Det vanligaste är att vilja bli ihågkommen som en omtänksam person.

Omtänksam och glad toppar listan över egenskaper människor vill bli ihågkomna för efter döden, enligt en undersökning från begravningsbyrån Fonus.

Humoristiska män och glada unga

Tusen av sammanlagt tretusen tillfrågade har svarat på frågan: "Vilket av följande påståenden passar bäst in på hur du skulle vilja bli ihågkommen efter livet?"

Både män och kvinnor har rankat omtänksam högst, 61 procent av kvinnorna och 48 procent av männen har svarat att de vill minnas som sådan. Enligt undersökningen är män mer benägna att vilja bli ihågkomna som humorister (tio procent mot kvinnors tre) och personer under 30 väljer i högre grad i bli ihågkommen som glad (22 procent mot genomsnittets 15 procent).

Kristina Strömstedt är föreståndare på Marina Regina hospice och träffar många personer i livets slutskede. Hon säger att de flesta som är nära döden inte tänker så mycket på vad eftervärlden ska tycka om dem.

Sista ord är viktigare

– Det är inte så många som brukar prata om hur de vill bli ihågkomna av andra. De uttrycker mer tankar kring begravning och saker i livet man är tacksam för eller inte känner sig klar med. Många brukar vilja summera sitt liv. "Jag önskar att jag hade gjort det här, eller jag är glad över att jag fick göra det här." Sånt tycker jag brukar komma upp, men det är såklart väldigt individuellt.

Kristina Strömstedt säger att det är vanligare att vilja lämna ord efter sig än att bekymra sig för vad folk tänkte.

– Någon har valt att spela in sina sista ord till sina anhöriga, skrivit en text att förmedla vid minnesstunden till sina efterlevande som man önskar att de tar med sig. Jag har uppfattningen att det är vanligare att man tänker kring hur man vill bli ihågkommen medan man fortfarande är mitt i livet, säger hon.

Jobbrelaterade dödsannonser

Åsa Carlsson är familjeredaktör på Kristianstadsbladet och är den som jobbar med omvärldens sista ord till någon som gått bort – tidningens dödsannonser. Hon säger att de flesta är relaterade till yrkeslivet.

– Här finns det mycket gamla militärer och då är ofta titlar nämnda, det är en ganska typiskt manlig dödsannons. Annonserna handlar överlag mycket om yrkeslivet. Ibland är det en nära vän som skrivit och då lyfts de mjukare delarna fram, men ofta är det en arbetskamrat eller en chef som skriver, säger hon.

Åsa Carlsson tror att det arbetsrelaterade avskedet kan bero på att de närmast anhöriga tycker att det är för jobbigt att skriva själva, men hon skulle gärna se fler personliga dödsannonser.

– Det händer ju att det är ett barnbarn som skrivit att de kommer ihåg hur det luktade hemma hos mormor och det tycker jag beskriver personen bättre.