Nyheter Sverige

Sömnforskaren: Därför drömmer vi

När vi drömmer skapas balans i känslolivet och vi kan lära oss av saker vi varit med om. Att ägda våra mardrömmar en extra tanke kan också vara viktigt. Sömnforskaren förklarar varför vi drömmer – och oroas över vår minskade sömnkvalitet.

Alamy

Det kan vara bra att reda ut om mardrömmarna har en större betydelse, enligt sömnforskaren.

När vi sover bearbetar hjärnan information och skapar sammanhang och struktur. I en intervju i Dagens Nyheter beskriver sömnforskaren Jerker Hetta om varför vi drömmer – och hur vår sömn förändrats.

Att vi drömmer under sömnen gör vi för att få en bättre känslomässig balans. Att drömma – till och med om det är mardrömmar – kan till och med vara viktigt för att vi ska få indikationer på att det är någonting vi behöver ta tag i, enligt artikeln.

– Ibland går det att identifiera rimliga samband, särskilt om det är distinkta händelser som återkommer. Då kanske man kan komma underfund med mekanismer som gör att man mår dåligt, säger Jerker Hetta i artikeln.

►LÄS MER:  Därför drömmer du mardrömmar

Att drömma är också viktigt för att minnas och lära sig saker. I drömmen rensas känslomässiga komponenter i en händelse ofta bort, så att vi inte ska återuppleva skräck eller smärta, utan istället lära oss något konstruktivt.

Men vi sover allt sämre. För trettio år sedan uppgav omkring åtta procent av 30-åringarna att de sov dåligt. Men i dag säger upp till 30 procent av dem att de har sömnbesvär, enligt Jerker Hetta.

Att inte sova ordentligt ökar både risken för sjukdomar och minskar vår prestationsförmåga.
Men trots att fler anger att de sover sämre är skillnaderna i hur länge man sover inte lika stor. Det verkar istället vara sömnkvalitén som förändrats.

Enligt Jerker Hetta finns mätningar från flera länder som visar på samma problem med att inte vara utvilad när man vaknar. En förklaring tror han är att vi inte längre har en tydlig avgränsning mellan natt och dag, säger han i intervjun.

För att sova bättre i natt tipsar han om att ta det lugnt med mobilen, datorn och surfplattan inför sänggång.

– Vi lever i ett konstant mediebrus som kan påverkar oss när vi ska sova. Det kan ligga kvar i hjärnan och störa, säger han till DN.

►LÄS MER: Här är nio vanliga drömmar – och vad de betyder