Nöje Film

"Sameblod" tävlar i Tokyo

Mamoru Hosoda står i fokus på filmfestivalen i Tokyo. Arkivbild.
Mamoru Hosoda står i fokus på filmfestivalen i Tokyo. Arkivbild.

Tokyo International Film Festival fortsätter att expandera och positionera sig som en av Asiens viktigaste filmfestivaler, i år med den svenska succén "Sameblod" inom huvudtävlan.

Drygt halvvägs igenom den 29:e upplagan av Tokyo International Film Festival, har denna prestigefilmfest bjudit branschgäster och festivalbesökare på en mix av nutida japansk och asiatisk film, parat med smaragder från den internationella filmvärlden. I år visas totalt 203 filmer på festivalen.

Svenska bidrag

Två svenska långfilmer har valts ut till festivalen. Fjolårets trefaldiga Guldbaggevinnare "Flocken" av Beata Gårdeler – som tar upp ämnet våldtäkt inom ett ramverk av idyllisk svensk landsbygd – samt inom festivalens huvudtävlan; årets storsuccé "Sameblod" av Amanda Kernell. Den sistnämnda skildrar tillvaron för sameflickan Elle Marja och hennes uppbrott från sitt ursprung, i 1930-talets Västerbotten. Regissören Amanda Kernell är på plats i Tokyo, och är imponerad:

– Det känns väldigt stort att ha med en av 14 filmer från hela världen i huvudtävlan, och det har varit fantastiskt att få komma hit. Jag hade ingen aning om att filmen skulle få så mycket uppmärksamhet så här på andra sidan jorden. Här visar man också uppskattning mer och på ett annat sätt än vi är vana vid. Folk kommer hela tiden fram och ber om autografer.

Självklart val

Festivalens programdirektör Yoshi Yatabe ser valet av "Sameblod" som en självklarhet.

– Filmens exceptionella mise-en-scène förtjänar att få uppmärksamheten som huvudtävlan medför. Publiken kommer att förtrollas av hjältinnan, och även upptäcka tragiken i den historia som filmen skildrar, som faktiskt inte är så väldigt annorlunda än vår egen.

Japansk och asiatisk film, samt japansk animation, är dock festivalens grundpelare, där sistnämnda genre i år har fått ta särskilt stor plats med ett helt program tillägnat den hyllade japanske animationsregissören Mamoru Hosoda, vars senaste film "Odjuret och hans lärling" är bioaktuell i Sverige. Hosoda menar att animerad film nu får uppmärksamheten den förtjänar.

– I dag har inställningen till genren förändrats mycket, och det finns mängder av anime riktad till både barn och vuxna. Det är passé att avfärda animerad film som enbart till för barn.

Njutafilms
Just nu visas Mamoru Hosodas film "Odjuret och hans lärling" på bio i Sverige. Hosada står även i centrum på filmfestivalen i Tokyo. Pressbild.
Janerik Henriksson/TT
Amanda Kernells film "Sameblod" tävlar på filmfestivalen i Tokyo. Arkivbild.
Anders Wiklund/TT
Den svenska filmen "Flocken" av Beata Gårdeler visas på filmfestivalen i Tokyo. Arkivbild.