Nyheter Sverige

SAS och pilotfacket ligger i sifferkrig – det här stämmer

Det är många uppgifter som snurrar runt i konflikten mellan SAS och pilotfacket – vad stämmer egentligen? Vi frågade flygexperten och journalisten Christer Åhström.

Hur kommer det sig att facket inte gått med på medlarnas bud?

– De tycker att SAS har en slags moralisk skyldighet att betala tillbaka det som piloterna bjöd på 2012, säger Christer Åhström.

Bakgrund: 2012 var SAS i djup kris och vid ett tillfälle fanns det bara pengar för tio dagar kvar i kassan. SAS genomförde då en krisplan som innebar en lönesänkning på 15 procent och 1 000 tjänster skars bort, skriver TT.

►LÄS MER: SAS-strejken i 5 punkter

Även andra försämringar för personalen genomfördes, bland annat vad gäller arbetstider, semester och pension.

Grundlönen för anställda sänktes med 12 procent, för piloter 8 procent. De anställda fick ingen löneförhöjning 2013 eller 2014.

Men blev de lovade att få tillbaka det de "bjudit" på?

– Nej, jag tror inte att det var några löften om det, men jag utgår från att det uppfattades så att om krisen kunde avvärjas och SAS uppnådde stabilitet igen så var det självklart att företaget kommer att ersätta piloterna för den eftergift de gjorde i den akuta krisen, säger Åhström.

►LÄS MER: Det här har du rätt till när det är flygstrejk

Arbetsgivarsidan har gått ut med att en pilot har en snittlön på 78 000 kronor.

– Pilotfacket säger att en snittlön ligger på ungefär 60 000 kronor.

Så vad ligger det på i verkligheten?

Svårt att svara på, säger Christer Åhström. Anledningen till det är att ingendera sidan varit särskilt transparent med vad piloternas lön ligger på och att det beror på vilka förmåner och tillägg man räknar in.

– En ingångslön för en ny styrman ligger på runt 29 000–30 000 kronor och slutlönen för en kapten på över 90 000.

Varför så stor skillnad?

– Det finns två löneskalor. De som är anställda tidigare och är uppe på kaptensnivå avlönas enligt en skala som inte används längre och som de nyanställda piloterna inte tillhör.

Är det rimligt att piloter har de här lönerna?

– Det kan man tvista om.

Hur kommer det sig att de har de här lönenivåerna?

– På 40- och 50-talet när det moderna trafikflyget expanderade våldsamt så var suget efter piloter stort. De fackliga organisationerna skaffade sig redan från början en förmånlig ställning. Det har man sedan lyckats behålla.

►LÄS MER: Få sympatiserar med högavlönade

– Men de är ganska unika – ingen annan yrkeskår genomgår sådana genomgående kontroller, både medicinskt och i övrigt. De vidareutbildas hela tiden och genomför simulatorflygningar.

Åhström påpekar att kaptenen ombord också har en mycket tung ansvarsställning.

Hur kommer det sig att facket pratar om en löneökning på 3,5 procent och arbetsgivarsidan om 10 procent?

– 3,5 procent är den rena lönen och sedan tillkommer det förmåner som arbetsgivarsidan räknar med.

Är det särskilt riskfyllt att vara pilot?

– Nej, det finns inget transportsätt i hela världen som är säkrare än att flyga.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Ekonomi