Metro Debatt

SD:s reklam är rasistisk – ändra reklampolicyn, SL

Eskil Engström, språkrör på Grön ungdom, har reagerat på SD:s reklamkampanj i tunnelbanan.
Eskil Engström, språkrör på Grön ungdom, har reagerat på SD:s reklamkampanj i tunnelbanan.

SL:s reklampolicy ska inte tillåta kränkande och sexistisk reklam, skriver Eskil Engström, språkrör för Grön ungdom i Stockholm.

DEBATT: SD har ännu en gång lanserat en kampanj i Stockholms kollektivtrafik med det uppenbara målet att provocera, på bekostnad av utsatta människor som är är nödtvungna att tigga på gator och torg.

Sverigedemokraterna bemödar sig inte ens längre att linda in sin rasism. Det kan inte få falla inom ramarna för SL:s reklampolicy, vilket aktualiserar behovet av en skärpt reklampolicy som inte lika lättvindigt släpper igenom kränkande och provocerande reklam.

►SD:s nya tiggarkampanj riktad till turister: "Ursäkta röran i Sverige"

Yttrandefriheten är en av de viktigaste funktionerna i en demokrati, men den innebär inte rätten att basunera ut sin åsikt i alla rum och sammanhang. SL:s främsta uppdrag är att ta sina resenärer mellan A och B, inte att upplåta reklamplatser på lika villkor oavsett budskap. Rimligen borde SL också kunna ta resenärerna mellan A och B utan att uppröra eller kränka sina kunder.

LÄS MER: Svaret på SD-kampanjen: Ursäkta röran – vi har ett rasistproblem

Motargumentet brukar alltid handla om att gränsdragningen är omöjlig, kanske blir någon provocerad eller känner sig kränkt av en kampanj som uppmanar till minskad elförbrukning, eller bara av reklam för en ny dammsugare. Men det är egentligen ett icke-problem och gränsen är inte speciellt svår att dra – reklam som sparkar nedåt, mot minoriteter och som kommer farligt nära hets mot folkgrupp går lätt att urskilja och sätta upp riktlinjer mot som gör det otillåtet.

LÄS MER: Danska regeringen vill avskräcka asylsökande – med annonskampanj

Det är också tydligt att riktlinjerna som finns i dag behöver skärpas och förtydligas då SL konsekvent menar att SD:s reklam inte går emot dagens riktlinje som lyder ”reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp”.

Samma gäller för den sexistiska reklamen i tunnelbanan, som trots att SL skärpt reglerna fortsätter förekomma. Grundläggande handlar det om att kollektivtrafiken måste vara en plats till för alla och det uppnås inte med när till exempel unga tjejer behöver stå och vänta på tunnelbanan inför femton kvadratmeter stora affischer vilka förmedlar retuscherade, skeva skönhetsideal.

LÄS MER: Studie om tiggare slår hål på myter

Partier och företag måste självfallet få sprida sina budskap genom reklam. Men SL måste också genom sina riktlinjer kunna refusera reklam som är stötande, kränkande eller underbygger negativa normer.

Därför kräver vi att landstingspolitikerna med makten över SL:s reklampolicy skärper riktlinjerna, så att alla kan känna sig trygga och välkomna i vår gemensamma kollektivtrafik.

Eskil Engström, språkrör Grön Ungdom i Stockholmsregionen