Nyheter Ekonomi Sverige

Se upp för "myndighetsbreven" – kan kosta dig tusentals kronor

Stefan Koro vill varna andra för Bolagsupplysningens utskick som han anser är vilseledande.
Stefan Koro vill varna andra för Bolagsupplysningens utskick som han anser är vilseledande.

Har du fått brev från Bolagsupplysningen? Se upp och läs det finstilta – många kunder klagar nu på att de lurats köpa en tjänst som de absolut inte vill ha.

Förenade bolag

Så här är talongen utformad.

Förenade bolag

Av det finstilta framgår att man köper tjänsten i två år.

– Det här är ett företag som generar väldigt mycket klagomål just nu – mer än något annat företag någonsin haft på vår varningslista, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk handel.

​Småföretagaren Stefan Koro i Borås är en av de drabbade. Han fick hem en blankett där han ombads fylla i uppgifter och skicka in skyndsamt – vilket han också gjorde eftersom han trodde att det kom från en myndighet.

Några veckor senare kom en faktura på nära 5 000 kronor för att Stefans företag ska visas på en framskjuten plats på Bolagsupplysningens egen hemsida.

Stefan Koro tycker att utformningen på brevet är vilseledande.

– Jag kände mig utnyttjad. Det här är en helt meningslös tjänst och kostar alldeles för mycket pengar, säger han till Metro.

Som företagare så är han van vid att få brev från myndigheter som vill ha uppgifter. 

– När det går till på just det här sättet – att man fyller i blanketter och skickar tillbaka i svarskuvert – så tror man ju att det inte är några problem eller kostar någonting, så därför känns det som att luras när man utforma försäljning av en tjänst på exakt det sättet.

►Bluffbrevet sprids över Sverige

På Bolagsupplysningens papper står det "vänligen returneras snarast".

– Hade det stått tydligt att "vi säljer en tjänst" och "vill du köpa den tjänsten?" så hade jag ju aldrig gjort det, säger Stefan.

Stefan har bestridit fakturan och polisanmält företaget. Polisen i Borås hade då fått in väldigt många anmälningar mot företaget Bolagsupplysningen.

Metro har tidigare skrivit om bluffbreven och tog kontakt med Ingrid Ilsjan, chef på Bolagsupplysningen, som menar att detta är deras affärsidé och att företagare har skyldighet att kolla vad de skriver på.

– Jag måste ju tänka att kunden har läst, när den satt sin signatur. Kunden måste förstå att det kostar för oss att sammanställa all den här informationen, sade hon.

Ilsjan övervägde att ändra layouten så att breven inte ser lika myndighetslika, och i följande massutskick så var en del ändringar gjorda. Men enligt Svensk handel och Förenade bolag visar klagomålsfloden att ändringarna inte gjort det tydligare för kunderna att de är just kunder.

I mars prövades fallen av en åklagare i Kalmar som kom fram till att utformningen av breven inte kunde klassas som brottsligt vilseledande. Det påverkar inte det civilrättsliga läget och beslutet ska nu prövas på nytt av en överåklagare i Stockholm.

Per Geijer på Svensk handel uppmanar ändå folk att polisanmäla och bestrida fakturorna.

– Ja, man ska vara noga med papper man skriver på, men floden av klagomål antyder att blanketterna är vilseledande. Båda parter ska ju vara medvetna om att de ingår i ett avtal annars är det ogiltigt.

Nästa utskick kommer i augusti och då säger Ingrid Ilsjan på Bolagsupplysningen att det ska framgå mycket tydligare att det gäller ett erbjudande och att det kostar pengar.

Gammalt blufföretag har återuppstått

Bolagsupplysningen har en snarlik konkurrent som heter Nummerupplysningen, som nu åter är i farten.

Även det företaget är baserat i Estland och är uppsatt på Svensk handels och Förenade bolags varningslistor. De har tidigare varit i blåsväder på grund av liknande utskick som Bolagsupplysningen men för ett par år sedan. Enligt en dom i Södertörns tingsrätt 2013 bedömdes utformningen av deras talonger vara vilseledande.

Enligt Förenade bolag har Nummerupplysningen nu i juli börjat skicka ut erbjudanden på nytt. 

Ingrid Ilsjan på Bolagsupplysningen förnekar att de har något med Nummerupplysningen att göra – trots den snarlika utformningen av affärsidén.

– Men jag har ett annat företag som heter Nord faktura som tidigare samarbetat med Nummerupplysningen, säger hon.

Förenade bolag har skrivit om bolagens möjliga kopplingar här.

Metro har försökt nå företrädare för Nummerupplysningen.