Utbildning Nyheter Sverige

Skolor når unga via sociala medier

Gymnasieskolor använder mindre traditionella annonser och mer sociala medier för att nå nior. Arkivbild.
Gymnasieskolor använder mindre traditionella annonser och mer sociala medier för att nå nior. Arkivbild.

Många skolor går från att lägga miljoner på reklam för att locka nior att välja deras gymnasieskola, till att satsa på att nå framtida elever via sociala medier. Det visar en Sifo-sammanställning som har gjorts för Svenska Dagbladet.

Under året september 2011 till augusti 2012 lade de över 300 granskade aktörerna mer än 34 miljoner kronor på reklam. Sedan dess har budgeten krympt och året 2015/2016 lades 27,9 miljoner på reklam.

De la Gardiegymnasiet i Lidköping är den skola som har lagt mest pengar på reklam det senaste året, drygt en halv miljon på olika typer av annonser. Men det är bara nära hälften av vad skolan lade i reklampengar året före. I år väljer skolan i stället att nå ungdomar via sociala medier.

– Vi lade för mycket pengar på reklam. Vi har bromsat och lagt om och försöker jobba mer personligt i stället, säger Magnus Thilén till tidningen.