Nyheter Sverige

SL-chaufför larmar: Det går att köra bussarna onykter

Enligt en busschaufför som väljer att vara anonym, går det att manipulera alkolåsen i SL:s bussar – och därmed köra berusad. Han har lyckats starta bussarna genom att förfalska sin egen utandning under flera års tid. Nu vill han varna både passagerare och andra busschaufförer för det undermåliga systemet. – Det är en trafikfara för tusentals passagerare. Men SL avfärdar kritiken.

– Det är bara en tidsfråga innan någon annan kommer på hur enkelt det är, det utgör en stor säkerhetsrisk, säger han till Metro.

Chauffören, som regelbundet kör för SL, började testa alkolåsens säkerhet redan 2009, när låset av märket Alcolock V3 infördes.

– Jag tog en påse och fyllde den med luft som jag tryckte in i munstycket på låset och kunde utan problem starta bussen. Då tänkte jag: Om det är så här lätt måste jag testa andra metoder. Så jag provade med en ballong och sen en cykelpump, och det fungerade varje gång, berättar han.

Metoderna fungerar inte längre men är man skicklig finns det andra tekniker för att lura alkolåset, menar han.

Chauffören blev förbryllad över hur enkelt det gick att manipulera systemet och sporrades därför att fortsätta att testa säkerheten. Senast han startade bussen utan att själv blåsa, var för drygt en månad sedan. Men det är inte för att kunna få dricka alkohol som han gör det.

– Jag är väldigt tekniskt intresserad har läst på teknisk högskola. Därför tycker jag att det är ofattbart att ett system för yrkesförare kan vara så bristfälligt.

Chauffören har påtalat problemet för SL och alkolåsets utvecklare i Kanada, men hans oro har tillbakavisats.

– De har sagt att det kommer nya modeller snart och att säkerheten är tillräcklig men vad händer med alla de tusentals bussar som kör runt i staden just nu? Ingen tycks ta det på allvar tills något händer.

I dag ansvarar bussbolagen Keolis, Arriva och Nobina för trafiken och därmed även för alkolåsen. När Metro når dem är det ingen som har hört talas om att det går att manipulera låsen med metoderna som chauffören använt sig av.

– Vi har inte haft enskilda incidenter eller rapporter som tyder på att det här har hänt, men vi är vaksamma för alla typer av manipulation och håller ögonen öppna, säger Niklas Thorslund, säkerhetschef på Nobina.

Är man tillräckligt kunnig går det, enligt Niklas Thorslund, att manipulera ett system, men det är svårt och komplicerat. Därför menar han att det är långsökt att någon skulle anstränga sig så hårt för att slippa blåsa själv. Men för att motverka fusk byter de ut och uppdaterar sina system kontinuerligt.

Inte heller Arriva eller Keolis har stött på några fuskblåsare.

– Skulle det vara så att någon försöker kringå systemet så är det förstås väldigt allvarligt, men man ska komma ihåg att de allra flesta förare tycker att det är självklart att man blåser alkolåset, säger Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva.

Hur vet ni att alkolåsen är tillförlitliga?

– Man måste blåsa i alkolåset med ett ganska jämt tryck under en viss tid, vilket gör att det är svårt att lura systemet. Men inga tekniska system är hundraprocentigt säkra, säger Johan Nordfjäll, pressansvarig på Keolis.

Om det visar sig att alkolåsen inte håller måttet, vad kommer ni att göra?

– Jag har aldrig hört talas om det så först måste vi undersöka om det är ett reellt problem, men vi för en ständig dialog med våra leverantörer för att säkerställa säkerheten i våra system.

Vad bedömer du är risken att andra busschaufförer skulle känna till glappet i systemet?

– Jag tror inte det är någon fara i sig överhuvudtaget. Vi har en otroligt professionell yrkeskår och tror att de flesta förare utgår från att man inte kör alkoholpåverkad, då gör man sig skyldig till ett lagbrott, säger Johan Nordfjäll.