Nyheter Sverige

SL stoppar svaret på SD:s kampanj mot tiggare

Så här skulle kampanjen ha sett ut.
Så här skulle kampanjen ha sett ut.

Stockholms stadsmission ville svara på Sverigedemokraternas omstridda kampanj i Stockholms tunnelbana. Men SL sätter stopp för planerna, rapporterar Aftonbladet.

Sverigedemokraternas annonskampanj, där de bad om ursäkt för tiggarna i Sverige till utländska turister, resulterade i stora protester mot SL och SD. Endast en dag efter att reklamen sattes upp på Östermalmstorgs tunnelbanestation revs affischerna ner.

Stadsmissionen, i samarbete med energibolaget Godel, ville svara på den kritiserade kampanjen:

”Förlåt för röran här i Sverige. Det finns de som gör skillnad på människor. Varje dag gör vi vårt allra bästa för att förändra det”. Så skulle inledningen av svaret ha sett ut.

LÄS MER: Här river demonstranterna ner SD:s tunnelbanereklam

Svarskampanjen stoppades dock av Storstockholms Lokaltrafik, enligt Aftonbladet.

– Det är klart att det är jättetråkigt. Men vi flyttar över den till sociala medier för att föra in medmänskligheten i debatten runt tiggeri, den tycker vi har saknats. Det är väldigt viktigt att visa att alla människor har lika värde och att vi behandlar människor därefter, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms stadsmission, till Metro.

►LÄS MER: SD:s nya tiggarkampanj riktad till turister: "Ursäkta röran i Sverige"

Kampanjen skulle bland annat skrivas på romani.

– Den är på tre språk: romani, engelska och svenska. Att den är på romani är för att vi vill nå de EU-migranter som har det som språk. Vi vill visa på alla människors lika värde, säger Marika Hjelm Siegwald.

►LÄS MER: Svaret på SD-kampanjen: Ursäkta röran – vi har ett rasistproblem

Det är, enligt SL, av säkerhetsskäl som svarskampanjen inte får sättas upp ovanför rulltrapporna.

– Vi har inget att anföra mot budskapet, men vi vill inte ha någon annonsering alls på balkarna ovanför rulltrappan efter att affischerna revs ner för några veckor sedan. Av säkerhetsskäl har vi stoppat all annonsering på den platsen tills vidare, säger Jesper Pettersson, pressinformatör på SL, till Aftonbladet.

Kampanjen är på initiativ av energibolaget Godel som har betalat för reklamplatsen. De kontaktade Stockholms stadsmission med idén.

– Vi tycker att samhällsdebatten idag saknar medmänsklighet och att människan bakom ofta glöms bort i diskussionen. Vi ville genom den här gemensamma kampanjen lyfta fram Stadsmissionens arbete som ett gott exempel samt vikten av medmänsklighet i allas agerande. Därför tycker vi självklart att det är olyckligt att situationen är sådan att vi inte kunde förmedla det, säger Marie Dahllöf, vd på Godel.