Metro Debatt

Slopa betygen – lärandet ska stå i fokus

Är det verkligen nödvändigt med betyg? Det säger egentligen ingenting om en persons faktiska kunskap och lämplighet för ett yrke. Jag vill jobba i en miljö där lärandet står i fokus, skriver lärarstudenten Arvid Nyström, 29 år.

Minns ni när det fortfarande var roligt att gå i skolan? För mig var det i lågstadiet, men efter gymnasiet var jag så skoltrött att jag trodde att jag aldrig skulle studera igen. Åtta år senare började jag på lärarprogrammet och ska alltså inte bara studera i många år utan även jobba i den miljön där jag själv vantrivts så mycket.

►LÄS MER: De fick olika betyg på identisk skoluppgift: "Systemet funkar inte"

Trots allt ser jag fram emot mycket som blivande högstadielärare: att försöka hitta nya vägar att förklara, att försöka smitta elever med en passion för ämnena och för lärandet i sig och att försöka hjälpa dem hitta sig själva i resan mot vuxenvärlden. Jag ser faktiskt till och med fram emot kulturkrockar, dåliga humör och tonårskonflikter – i varje fall i jämförelse med att jobba i ett skolsystem som tar död på lusten att lära.

Så många krafter försöker påverka skolan. Politiska inriktningar, forskning, en global marknad och prov (nationella och internationella) styr alla innehållet. Samtidigt har vi grundvärderingar som inte ingår i något betyg som vi vill att eleverna ska lära sig, exempelvis det kritiska tänkandet som andra högpresterande länder i PISA-tester inte värderar lika högt.

Skolan får även fungera som en utsållning till vidare studier samtidigt som den ska väcka alla elevers lust till ett livslångt lärande. Alla dessa krafter vill åt olika håll och jag tror att vi måste börja välja bort något.

Många forskare, lärare och elever tycks vara överens om att betygen i sig inte är något bra. Lärare känner att de blir mer bedömare än mentorer, elever blir stressade och mår dåligt och forskare menar att det oftast tar död på den egna motivationen. Samtidigt verkar nästan alla vara överens om att det bara är till att försöka göra det bästa av situationen. Men jag vägrar ge upp hoppet om en bättre skola – och jag hoppas att jag inte är ensam om det.

Är utsållningsfunktionen betygen har verkligen relevant? Ett betyg säger egentligen ingenting om en persons faktiska kunskap och lämplighet för ett yrke så vad tjänar det då till?

Jag vill främst att vi lyfter betygsdiskussionen – från symptom till sjukdom. Jag vill alltså inte påstå att jag har en färdig lösning, men skulle alternativa vägar kunna vara skriftliga omdömen, intagningsintervjuer eller referenser till vidare studier? Efter skolan får vi ändå inte något betyg för vår arbetsinsats.

LÄS MER: Läraren Fredrik tröttnade på stöket i klassrummet – nu får han respekt

Alla har en åsikt om skolan. Problemet är bara att vi har åsikter om detaljer och inte om målet. Vill vi att det ska vara tolv års ångest och stress för att vi ska kunna mäta hur vi ligger till internationellt och sålla ut ”de bästa” till vidare studier? Eller vill vi att skolan ska väcka lusten att lära och forma morgondagens samhälle?

Högre lärarlön i all ära, men jag vill jobba i en miljö där lärandet – inte betygen – står i fokus. Jag tror att det krävs en gemensam skolpolitik som inte rivs upp vid varje val: över blockgränser, med lärare och med elever.

Kan vi inte börja diskutera betygens relevans snarare än dess utformning? Är betygen verkligen ett nödvändigt ont? Jag tycker att det måste finnas bättre alternativ.

Arvid Nyström 

Lärarstudent vid Göteborgs universitet

Mer om Debatt