Nyheter Sverige

Slutade sälja däck med lättklädda tjejer – fördubblar försäljningen

Annonsören ABS Wheels har fällts för sexistisk reklam flera gånger. Nu skippar de de lättklädda kvinnorna – och säljer som aldrig förr.

Däckfirman ABS Wheels har gjort sig kända för att marknadsföra sina däck med lättklädda kvinnor i reklamannonser. Ofta iförda bikini och omslingrade av eldsflammor. Annonserna har upprört många och under de senaste åren har firman anmälts för könsdiskriminerade reklam till Reklamombudsmannen (RO), vid upprepade tillfällen och även fällts, skriver Dagens Media.

Faktum är att däckfirman – trots att de är en liten spelare – har fällts flest gånger för könsdiskriminerande reklam sedan starten 2009, enligt Dagens Medias kartläggning.

►LÄS MER: Roberts lättklädda reklam fälldes: ”Hon har ju kläder på sig”

Men nu har ABS Wheels sadlat om. Sedan två år tillbaka har de valt att plocka bort alla lättklädda kvinnors från sina annonser och affärerna går bättre än någonsin.

– Förut hade vi en lättklädd i baddräkt i ett eldhav på vår förstasida, men vi har ändrat oss helt och vi säljer dubbelt så bra, säger ägaren Andie Lahdo till Dagens Media.

Lahdo uppger att beslutet växte fram under åren och en anledning till omsvängningen är att ”det inte kändes snyggt och tilltalade inte målgruppen”. 

►LÄS MER: "Tjejer vill har tjejiga skor" - Nu fälls den här barnreklamen som sexistisk

I samband med bortplockandet av lättklädda kvinnor så gjorde ABS Wheels även om sin sajt till en e-handelsplattform, som nu  lockar allt fler kvinnor. 

– Från att bara haft gubbar och killar som beställt hos oss har vi ökat med 600 procent på tjejsidan, säger Lahdo.