Nyheter Sverige

Slutade sälja kläder med sex – ökade försäljningen

Klädjätten har länge kämpat mot nedåtgående försäljning. Genom att skippa lättklädd reklam har deras aktie stigit med 25 procent.

Abercrombie & Fitch har under vd:n Mike Jeffries tid marknadsfört sina plagg med lättklädda modeller i annonser, kataloger och i butiker där de fått hälsa kunderna välkomna. Klädjätten har kritiserats för sina metoder och under Jeffries ledning har försäljningen sjunkit 11 kvartal i rad, skriver Veckans Affärer

Som svar på kritiken har Jeffries bland annat sagt: 

"Stänger vi ute? Absolut. De företag som har problem har alla som målgrupp: unga, gamla, feta och magra. Men då blir du riktigt vanilla”.

►LÄS MER: "Årets sexist" har ansökt  om konkurs

Men sedan Jeffries lämnade företaget, för knappt ett år sedan, har affärerna börjat gå bättre. 

I april i år meddelade Abercrombie & Fitch att an ska sluta med ”sexualiserad marknadsföring”, förändra anställdas klädkod och dämpa musiken och parfymlukten i butiken för att göra köpupplevelsen mer njutbar. De har även tillsatt en vice vd för ”mångfald och innovation”.

Efter förändringarna har butiker i Hollister-kedjan ökat sin försäljning med 3 procent och Abercrombie & Fitchs aktie steg under fredagen med mer än 25 procent. 

"Vi vill gärna tro att detta är en indikation på att Ambercrombie håller på att svänga om, men även om den fallne återförsäljaren håller på att resa sig tar man tid på sig”, säger analytikern Eric Beder. 

►LÄS MER: Rogers lättklädda reklam fälldes: "Hon har ju kläder på sig"