Nöje Nyheter

Sociala medier avslöjar: De vinner Mellon*

1. Samir & Viktor,  622 700 följare.
1. Samir & Viktor,  622 700 följare.

Sociala medier blir allt viktigare för artisterna i Melodifestivalen. Men kan man förutspå vinnaren enbart genom att titta på aktiviteten på nätet?

TT

2. Eric Saade, 334 400 följare.

TT

3. Måns Zelmerlöw, 140 300 följare.

Gustav Gräll

4. Linus Svenning, 123 000 följare.

Gustav Gräll

5. JTR, 115 200 följare.

Gustav Gräll

6. Magnus Carlsson, 76 300 följare.

TT

7. Jon Henrik Fjällgren, 74 000 följare.

Gustav Gräll

8. Isa, 33 000 följare.

TT

9. Jessica Andersson, 31 800.

TT

10. Dinah Nah, 24 600 följare.

Gustav Gräll

11. Mariette, 9 200 följare.

Gustav Gräll

12. Hasse Andersson, 7 700 följare.

Är du en av dem som kommenterar Melodifestivalen på Facebook, Twitter eller Instagram? Du är inte ensam. Ungefär 70 procent av oss är aktiva i sociala kanaler – och de senaste lördagskvällarna har hashtaggen #melfest toppat trendinglistan på Twitter samtidigt som Instagram fyllts med #melfest-taggade bilder från klädbyten, ljusrepetitioner och hemmafester. 

Men kan man egentligen förutspå vinnaren genom att studera antalet följare och omnämningar på internet? 
 
 
Om man går efter det sammanslagna antalet följare på Facebook, Twitter och Instagram har Samir & Viktor ett närmast ointagligt försprång. 
 
Tittar man på vilka det pratas mest om inför Melodifestivalen baserat på antal inlägg på Instagram, Facebook, Twitter och Youtube under hela perioden som Melodifestivalen har sänts, leder Samir & Viktor med 4 405 omnämningar. Eric Saade ligger tvåa med 3 614 och Måns Zelmerlöw trea med 2 341 omnämningar i sociala medier. Sist kommer Jessica Andersson med 755 omnämningar, enligt Telenors sajt Melodikollen.se, som fångar upp snacket runt Melodifestivalen i digitala kanaler.
 
 
Hur kan det se så olika ut? Yngre personer är mer aktiva på sociala medier, därför tenderar också yngre artister att få fler följare. 
 
– Men när det väl är finaldags har ju dock hela svenska befolkningen möjlighet att rösta. Spridningen av röster blir därför större än det som syns på sociala medier, säger Marie Grusell, medieforskare vid Göte­borgs universitet.
 
 
Förra årets segrare, Sanna Nielsen, var mycket aktiv på sin blogg och på Instagram, men hade inte lika många följare som exempelvis Anton Ewald och Yohio. 
 
– Talesättet ”syns du inte, finns du inte” är direkt applicerbart i Melodifestivalsammanhang. Att studera sociala medier kan ge en bra indikation på vilka artister som ligger bra till, säger Marie Grusell.
 
*Enligt metros högst ovetenskapliga sammanställning som baseras på de respektive artisternas antal följare i sociala medier den 12/3 samt på sökningar på sajten Melodikollen.se. Kolla in hur det går på riktigt i svt 1 i morgon klockan 20.00.