Nyheter Världen

Som barn var Andy Campbell läskberoende – nu vill han varna andra

Som tolvåring blev Andy Campbell beroende av läsken Mountain Dew. Uttorkad togs han in till sjukhus med kollapsade vener och bestämde sig för att aldrig dricka läsk igen. Nu vill han varna för marknadsföring som riktas till barn.

Pressbild/AP

När Huffington post-redaktören Andy Campell var tolv år besökte han ett sommarläger. Det var den sortens läger där sport stod på tapeten och hälsa var högsta prioritet. Han var en vanlig hälsosam tolvåring, men insåg inte att han snart skulle träffa sin första kärlek.

”En enorm Hummer-bil dök upp. Den var gigantisk, fylld med Mountain dew-logotyper med gröna och röda flammor. Från högtalarna dånade det 90-talsrap. Det var så coolt!”, skriver han i en krönika på Huffington post.

Två häftiga killar hoppade ur bilen och kastade ryggsäckar till alla på lägret. Genom högtalarna skrek de ut att de fick fylla ryggsäckarna med så mycket läsk de ville.

”Ni kan ju gissa vad som händer när coola snubbar ger oändligt med socker till barn när deras föräldrar inte är på plats”, skriver han i The Huffington post.

Efter den stunden kunde han inte sluta dricka läsk.  De kommande månaderna drack han hundratals burkar, han kunde inte ens komma ihåg den senaste gången han hade druckit vatten. Sen så plötsligt blev allt svart.

Han vaknade upp på ett sjukhus. Hans föräldrar berättade att han led av extremt uttorkning. När han först kom till sjukhuset krävdes det tre personer bara för att hitta hans vener, på grund av vattenbristen hade de kollapsat helt. Han fick lova att aldrig dricka läsk igen, vilket han inte heller har gjort.

Nu vill han varna föräldrar för marknadsföring som riktas direkt till barn, av riktiga fysiska vuxna.

”Vi vet att företag vill nå våra barn, och gör det, genom de hundratals apparater barn knappar på. Men jag lovar att de flesta av oss inte vet att företaget sänder riktiga personer till våra barn för att göra barnen beroende. Jag vet att det händer, för det hände mig”, skriver han i The Huffington post.