Nyheter

Sovit för länge? Så här påverkar det din hälsa

Att sova mer än nio timmar per natt kan vara skadligt i längden.
Att sova mer än nio timmar per natt kan vara skadligt i längden.

För mycket sömn kan ha negativa effekter på din hälsa. Studier visar att personer som sover för länge har en ökad risk att drabbas av hjärtsjukdomar och diabetes.

Vårt sömnbehov varierar beroende på var vi befinner oss i livet. Växande barn och ungdomar behöver mycket sömn och hos äldre personer går sömnbehovet oftast ner. Men för en vuxen människa som sover mer än nio timmar per natt kan risken för övervikt och metabola sjukdomar, såsom hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes öka.

– Det har finns studier som visat att riskerna för den här typens sjukdomar ökar om man sover mindre än sex timmar eller mer än nio timmar per natt, säger John Axelsson, sömnforskare vid Karolinska institutet.

För den som tagit sig en riktig sjusovarmorgon är det inte ovanligt att vakna upp med huvudvärk och att allmänt känna sig seg.

– Hela kroppen ställer in sig på ett lägre tempo om man sover extra långt, och för vissa tar det lite tid att komma igång igen, säger John Axelsson.

Det bästa man kan göra i det läget är enligt honom är att få i sig mat, gärna snabba kolhydrater och att ta sig ut i ljuset.

Att sova för mycket verkar dock inte vara ett utspritt problem. John Axelsson uppskattar att de flesta, cirka 90 procent, normalt sover mellan sex till nio timmar per natt. I riskzonen för att sova för mycket är folk som saknar rutiner, exempelvis arbetslösa.

Han vill dock understryka att det inte är farligt om man i perioder sover lite längre, men däremot kan det gå relativt fort att rubba dygnsrytmen. Många passar till exempel på att sova ut ordentligt på helgerna, men kan då istället uppleva att det blir svårt att somna på söndag kväll istället.

– Om man känner att man behöver sova ut på helgen men är rädd för att inte kunna sova på söndagskvällen så rekommenderar jag extra mycket aktivitet under söndagen, säger John Axelsson.

LÄS MER: Var fjärde ung har svårt att somna – här är expertens okända tips

LÄS MER: Den här tekniken ska hjälpa sig att somna på 60 sekunder