Nyheter Sverige

Städare på svenskhotell får betala för att jobba

Hotellpersonalens pass beslagtas av arbetsgivarna för att förhindra dem att söka jobb någonannanstans
Hotellpersonalens pass beslagtas av arbetsgivarna för att förhindra dem att söka jobb någonannanstans

Personalen på hotellen i Dubai betalar avgifter för att jobba, de tolv timmar om dagen. Men de kan inte lämna sin arbetsplats – deras pass är beslagtagna. Det visar en ny rapport.

Rapporten är gjord av från Swedwatch, en ideell organisation som granskar missförhållanden i utvecklingsländer, skriver Dagens Nyheter. I rapporten har 30 personer som arbetar vid ett av de hotell som marknadsförs av två eller flera av svenska resebolagen Ving, Fritidsresor och Apollo intervjuats. 

► LÄS MER: Svenskar gripna med knark i Dubai

Personalen på hotellen i Dubai kommer från länder som Filippinerna, Pakistan och Bangladesh för att arbeta och skicka hem pengar till hemlandet. Många av dem anställs via bemanningsföretag som lurar dit de anställda med tomma löften. Mot en avgift skriver de ett avtal i hemlandet. Men när migranterna kommer till Dubai får de skriva nya avtal med lägre lön. 

En migrantarbetare berättar i rapporten att arbetsgivaren tog hens pass när denne anlände till flygplatsen i Dubai och lämnade sedan inte tillbaks det förrän arbetskontraktet gått ut. 

Det är ett sätt för arbetsgivarna att straffa de anställda för att de inte förnyat sina kontrakt, men även för att hindra dem att ta anställning någon annanstans. 

– Att de ofta beslagtar deras pass är tecken på tvångsarbete. Jag har intervjuat migrantarbetare som skulle ha åkt hem om de hade sina pass och inte kände sig tvingade att stanna, säger Olof Björnsson, som skrivit rapporten till DN. 

► LÄS MER: Bättre arbetsvillkor för miljontals

På arbetsplatserna finns inga fackförbund för migranterna att vända sig till m av och några minimilöner finns inte. Anställningsförhållandena bryter både mot lokala arbetsmarknadsregler och FN:s riktlinjer för företagande och mänskliga rättigheter. 

I en gemensam kommentar säger de kritiserade resebolagen att de tar till sig av kritiken. De skriver också att de har tagit initiativ till fler granskningar av hotell i Förenade Arabemiraten, skriver DN.