Nyheter Ekonomi Sverige Sverige-topp

Större Arlanda kan ersätta Bromma

Bromma flygplats har ingen framtid och kan ersättas av ett utbyggt Arlanda, enligt regeringens utredare Anders Sundström. Arkivbild.
Bromma flygplats har ingen framtid och kan ersättas av ett utbyggt Arlanda, enligt regeringens utredare Anders Sundström. Arkivbild.

Arlanda flygplats behöver en omfattande utbyggnad och Bromma flygplats har ingen framtid efter 2038.Slutsatserna från regeringens utredare Anders Sundström får mestadels positiva reaktioner.

– Arlandas kapacitet måste öka, säger han och räknar med att Arlandas flygplats måste kunna klara nästan dubbelt så många flygresenärer 2040.

Därför väntar en omfattande och komplex utbyggnad. Det handlar inte bara om en fjärde landningsbana utan om en ny terminal och ökad kapacitet på järnväg och vägar till och från Arlanda. Någon bedömning av kostnaden har inte utredningen gjort.

Slut 2038

Stockholms rödgröna politiska majoritet gav strax efter valet 2014 besked om att man vill stänga Bromma 2022. Därför tillsatte regeringen en utredning, som senare vidgades till att omfatta Stockholmsregionens kapacitet för flygtrafik och fler bostäder på lång sikt.

Bromma flygplats har ett arrendeavtal med Stockholms stad som går ut 2038. Anders Sundström bedömer att flygplatsen inte har någon framtid efter det.

Fjärde bana

Han betonar samtidigt att Bromma inte kan stänga förrän Arlanda fått en fjärde landningsbana, vilket tar runt 20 år att förverkliga. Själva banan kan byggas på något år men planering och tillståndsprocesser tar tid. Det tog sju år för den tredje banan.

Cirka 30 000 bostäder kan byggas på och runt området i Bromma, bedömer Anders Sundström:

– Regeringen måste visa respekt för stadens planer och ge besked om vad som ska hända efter 2038 och det måste ske rätt snabbt.

Globalt nav

Enligt honom är det viktiga för näringslivet att Arlanda har god tillgänglighet på morgnar och kvällar då trafiken in och ut från Stockholm är som störst.

Ett annat utredningsargument för att satsa på Arlanda och inte på flera flygplatser i Stockholmsområdet är att Arlanda måste växa för att bli ett starkt nav för global flygtrafik.

Svenskt Näringsliv välkomnar att utredningen slår fast att Arlanda i dagsläget inte kan ta emot ytterligare kapacitet och att Bromma inte stängs i förtid.

Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) i Stockholm, gläds åt att Bromma ska avvecklas på sikt.

– Det är en tydlig signal till hela den här regionen att vi med tiden kan sätta i gång och bygga ut de bostäder och den infrastruktur som behövs, säger han till TT.

Marko Säävälä/TT
Anders Sundström presenterar sin utredning om flygplatserna Arlanda och Bromma flygplats.