Hälsa Träning Nyheter Sverige Hälsogranskaren

Superkläderna för löpare funkar inte som utlovat

De åtsittande kläderna lovar bättre träningsresultat, mindre träningsvärk och snabbare återhämtning. Men Metros granskning visar att vissa av de påstådda effekterna av kompressionskläder inte stämmer.

Adam Ihse/TT

Kompressionsstrumpor och andra varianter av åtsittanbde träningskläder har blivit populära särskilt bland löpare.

Kompressionskläder har de senaste åren blivit alltmer populära bland svenska motionärer. Ser man sig omkring på gymmet, i löparspåren och eller bland grannarna i spinningsalen är det flera som har på sig hårt åtsittande tights, t-shirtar och knästrumpor.

Tillverkarna av de dyra träningskläderna – som exempelvis kan kosta omkring 1500 kronor för ett par tights och uppåt 600 kronor för knästrumpor – presenterar sina produkter som en väg till bättre träningsresultat. Men Metros granskning visar att flera av de påstådda effekterna inte stämmer och att kläderna många gånger inte håller måttet.

– Man blir lite trött på att det säljs som en mirakellösning och som att träningen skulle bli bättre, för det är väldigt tveksamt. Det finns vetenskapligt stöd för att kompressionskläder åtminstone inte är negativt, men mycket av det som säljs som kompressionskläder håller inte riktigt de nivåerna. Det är helt enkelt för lite tryckt, säger Mikael Mattsson som forskar om prestation och träning vid Gymnastik- och idrottshögskolan.

Metro har tittat på de säljargument som två populära tillverkare av kompressionskläder använder sig utav; Skins och 2XU. Vissa av de påstådda effekterna stämmer helt och hållet, som att trycket från de åtsittande kläderna minskar vätskeansamling och svullnad i kroppen, vilket i sig innebär att musklerna kan fungera bättre under en längre tid. 

LÄS MER: ”Den som bara tränar tre gånger i veckan har inget att hämta”

Andra påståenden stämmer delvis – det finns ett svagt vetenskapligt stöd för dem. Till exempel att kompressionskläder ger minskad träningsvärk. 

– Men man ska inte tro att det är någon form av mirakelmedel som gör att man blir av med träningsvärk. Effekterna är små, och det krävs att man har på sig kläderna i 12-48 timmar, säger Mikael Mattsson.

Att kompressionskläder snabbar på kroppens återhämtning är också till viss del sant. Men även där gäller det att man har på sig kläderna länge. 

– Är du elitidrottare som ska köra två, tre pass om dagen kan det vara bra att återhämta sig så snabbt som möjligt. Men för en motionär som inte behöver prestera på topp i dag och i morgon, spelar det ju ingen roll om återhämtningen tar 22 eller 24 timmar.

Vissa påståenden som 2XU gör om sina produkter är direkt felaktiga. Företagets svenska återförsäljare, Enjoy sport, påstår att deras kompressionskläder kan förebygga skador, och att de ”stödjer hjärtats arbete under träning, vilket i sin tur ökar hjärtats kapacitet att pumpa friskt, syresatt blod till musklerna”.

– Hjärtats kapacitet ändras inte det minsta. Och det finns inget stöd för att kompressionskläder skulle förhindra skador, säger Mikael Mattsson. 

Timo Airikka är vd för Enjoy sport som är 2XU:s återförsäljare i Sverige. Han håller inte med Mikael Mattsson, och hänvisar till forskning som har gjorts vid Australian institute of sport. Att forskningen säger olika saker menar han inte är konstigt, eftersom de studier som har gjorts omfattar små grupper. 

– Ska man få tillförlitliga resultat om idrott och återhämtning krävs ganska mycket forskning eftersom vi alla ser olika ut, har olika träninsgbakgrund och tränar olika. Så jag vet inte hur många hundra tusen som man behöver testa det på för att det ska bli rakt igenom vetenskapligt, säger Timo Airikka, och tillägger:

– Vad vi däremot ser är att de flesta av våra användare upplever en skillnad som är positiv, och det är det allra viktigaste. 

Även om det kanske till viss del är placeboeffekt?

– Ja, för det är bra om det gör att folk tränar. Men jag tror inte att det är placebo. Jag är övertygad om att här funkar, annars skulle inte vi gå ut med det, säger Timo Airikka. 

LÄS MER: Är det farligt att träna när man är bakfull?