Teknik Nyheter Sverige

Svåra IT-problem på flera sjukhus

Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge var ett av flera sjukhus som påverkades av IT-problemen i Stockholms läns landsting. Arkivbild.
Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge var ett av flera sjukhus som påverkades av IT-problemen i Stockholms läns landsting. Arkivbild.

Flera sjukhus i Stockholms läns landsting (SLL) har haft stora problem med IT-störningar i flera timmar där det inte gick att logga in på datorerna.Enligt SLL har problemen lösts men det går ännu inte att helt säkert säga att inte patientsäkerheten påverkats.

– Den rapport jag har är att alla vårdgivare har följt sina reservrutiner och att man inte har haft någon påverkan på patientsäkerheten. Men mitt budskap tillbaka är förstås att varje vårdgivare måste göra en djupare analys av det för att säkerställa att ingen har kommit till skada till följd av det inträffade, säger Anna Nergårdh, chefläkare på SLL, till TT.

Enligt uppgifter till Aftonbladet kan patientsäkerheten ha varit hotad i och med att journalsystem inte gick att använda.

Papper och penna

Det var Danderyds sjukhus och Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge som påverkades mest. Men också vissa funktioner på Södersjukhuset och ambulansverksamheten drabbades.

– Vi har inte fått några rapporter från andra verksamheter, så det var de som var drabbade, säger Nergårdh.

Problemen upptäcktes vid sjutiden på lördagsmorgonen och klockan 13.40 var de avhjälpta, uppger SLL.

Nergårdh understryker att varje enskilt fall om patientsäkerheten ska avvikelserapporteras och utredas i efterhand.

En extra utmaning var att informera varandra internt, säger hon.

– Det har varit svårt att få ut den interna informationen.

På frågan om vad reservrutiner innebär säger Nergårdh att de kan vara både tekniska och mer manuella, som papper och penna.

Förnekar hackerattack

Vissa verksamheter inom SLL gick in i så kallat stabsläge – vilket innebär att nyckelpersoner följer utvecklingen och kan fatta snabba beslut.

Nergårdh uppger att tekniker till slut hittade och kunde åtgärda problemen.

– Man säger från IT-sidan att det var ett tekniskt fel och att det var ett hårdvarufel.

TT: Så det var ingen hackerattack?

– Nej, det finns inga indikationer på något sådant, utan det var ett rent hårdvarufel.