Teknik Nyheter Världen Sverige

Svårt öka säkerhet vid flygplatser

Attackerna mot såväl Atatürk-flygplatsen som Zaventem i Bryssel skedde utanför de säkerhetsbarriärer som skyddar terminalernas inre. Nu höjs röster som vill utvidga säkerhetsområdet på flygplatser. Arkivbild.
Attackerna mot såväl Atatürk-flygplatsen som Zaventem i Bryssel skedde utanför de säkerhetsbarriärer som skyddar terminalernas inre. Nu höjs röster som vill utvidga säkerhetsområdet på flygplatser. Arkivbild.

Terrorattacken mot Atatürk-flygplatsen i Istanbul liknar den mot Zaventem i Bryssel, bara dödligare. Att öka säkerheten på stora flygplatser går, men kräver mycket stora resurser, säger experten Hans Kjäll.

Tre självmordsbombare dödade 41 människor och skadade fler än 200 i en välregisserad attack mot den stora Atatürk-flygplatsen i Turkiets största stad Istanbul. Gärningsmännen sköt mot flygplatsens besökare med handeldvapen och sprängde sig sedan i luften.

Attackerna ska ha skett utanför den säkerhetsbarriär som skyddar det inre av flygterminalerna på Atatürk-flygplatsen. Såväl tillvägagångssättet som platserna gör att attacken i Istanbul påminner mycket om den mot flygplatsen Zaventem i Belgien den 22 mars i år.

– Man kan alltid ropa efter mer vakter och poliser, men i det här fallet fanns det poliser som upptäckte de här tre männen. Det förefaller vara en oerhört svår uppgift att öka säkerheten och det är väl därför vi ser de här attackerna, säger Anders Carlsson, chefredaktör för tidskriften Flygrevyn.

Flytta säkerhetskontrollen

Efter attacken mot Zaventem höjdes röster för att flytta säkerhetsbarriärerna på stora flygplatser så att ett större område omfattas av den höjda säkerheten.

Flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll tycker att det är en bra idé, men att genomföra den kräver stora resurser.

– Jag har arbetat i Irak och ser man på flygplatsen i Bagdad så har man flyttat fram säkerhetsbarriären och även infört ett andra filter. Det ökar säkerheten, men det tar runt tre timmar att ta sig igenom. Det är ingen lätt uppgift, säger han.

Inte övertygad

Tomas Olsson är enhetschef på Trasportstyrelsen. Han är inte lika övertygad om att en utvidgad säkerhetsbarriär skulle öka säkerheten för flygtrafikanter.

– Ponera att man flyttar barriären till terminaldörrarna, då uppstår bara en ny, liknande situation, fast längre ut, säger han.

Trots att det skulle innebära stora kostnader och mer krångel för flygresenärer tror Hans Kjäll att säkerheten på stora flygplatser kommer att byggas ut.

– Jag tror att det kommer att ske, för den här typen av attacker kommer inte att försvinna.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) poängterar att området utanför säkerhetskontrollen på en flygplats är allmän plats.

– De som äger flygplatserna och våra myndigheter bör göra en bedömning av hotbilden. Men jag vill vara försiktig med att säga att flygplatser är särskilt utsatta, säger hon.