Nöje Nyheter Ekonomi

"Svart dag" för Ungerns pressfrihet

Viktor Orbán.Arkivbild.
Viktor Orbán.Arkivbild.

Ungerns största oppositionstidning, vänstertidningen Népszabadság, avbröt på lördagen "alla aktiviteter". Därmed späs oron på för press- och yttrandefriheten i det forna kommunistlandet, som i dag styrs av högerns premiärminister Viktor Orbán.

Socialistpartiet talar om en "svart dag" för pressen, och manar till demonstrationer utanför tidningens centralredaktion i Budapest. En ledande redaktör på tidningen berättar om hur journalister som arbetat med artiklar för måndagens utgåva, plötsligt stoppades och nekades tillträde till redaktionen.

– Naturligtvis är vi i chock. Naturligtvis kommer de att försöka utmåla detta som ett affärsbeslut, men det är inte sant, säger redaktören som inte vill figurera med namn.

Pressfriheten i fara

Gianni Pittella, ordförande i Europaparlamentets största centervänster-grupp, säger att pressfriheten i dagens Ungern är i fara.

– Det är vanligt i odemokratiska system att stänga fientliga tidningar som underminerar makten hos de styrande genom att exempelvis avslöja korruption. Detta är exakt vad som hänt i fallet Népszabadság.

Tidningen har under den senaste tiden avslöjat en rad skandaler där politiker nära premiärministern är inblandade.

"Genomkorrupt" regering

Efter att ha kommit till makten 2010 har Orbán och hans parti Fidesz anklagats för att underminera demokratiska institutioner och satt munkavle på medier. Men även det högerextrema partiet Jobbik rycker ut till försvar för Népszabadság, och säger i ett uttalande att partiet ska återupprätta pressfriheten så fort det tagit makten från "denna genomkorrupta" regering

Népszabadságs ägare, Mediaworks, hänvisar till omfattande förluster och säger att beslutet vilar på strikt affärsmässig grund. Innan det finns ett hållbart "koncept" kommer någon tidningsutgivning inte att återupptas, heter det i ett uttalande från ägaren som kontrolleras av österrikiska Vienna Capital Partners.

Enligt Mediaworks har upplagan på tio år dalat med 74 procent medan förlusterna ökat till nästan 160 miljoner kronor.