Nöje Film

Svenska doldisar redo för Oscarsgala

Eva von Bahr och Love Larson är Oscarsnominerade för sitt maskarbete på "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Nu åker de till Hollywood för att delta på galan på söndag.
Eva von Bahr och Love Larson är Oscarsnominerade för sitt maskarbete på "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Nu åker de till Hollywood för att delta på galan på söndag.

Fram till alldeles nyligen visste ingen vilka de var – nu tävlar Eva von Bahr och Love Larson om filmvärldens mest prestigefyllda pris. Trots tuff konkurrens är de Oscarsnominerade maskörerna bakom "Hundraåringen" hoppfulla. – Jag tror att vi vinner, säger Love Larson med glimten i ögat.

Livet har inte riktigt varit sig likt för Eva von Bahr och Love Larson sedan i mitten av januari. Det var då det blev klart att de har chans att vinna en Oscar, för maskarbetet i Felix Herngrens publiksuccé "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".

Då beskrev de genombrottet som "overkligt". Några veckor senare stod de på ett podium intill Steven Spielberg i Beverly Hills för ett gruppfoto.

– Då fattade vi äntligen: "shit, vi är Oscarsnominerade", säger Eva von Bahr och skrattar.

Tippar på "Mad Max"

Sedan dess har de jagats av amerikanska medier: New York Times, Variety, Hollywood Reporter, alla har velat prata med uppstickarna från Sverige. Och de har undrat samma sak: hur lyckades två okända svenskar knipa en pallplats intill storfilmer som "Mad Max: Fury road" och "The revenant"?

– Vi har gjort en ålderssminkning, och det är det svåraste man kan göra, säger Eva von Bahr.

Arbetet med att förvandla Robert Gustafsson från en 48-åring till en 100-åring krävde fyra och en halv timmes smink och en ny mask per dag – under flera månader. Men trots att de inser värdet av sitt arbete bedömer de vinstchanserna som små. Framför allt för att de inte har de ekonomiska musklerna att se till att varenda jurymedlem – för närvarande omkring 6 800 personer – får en chans att se "Hundraåringen" före galan.

– "Mad Max" har en marknadsföringsbudget på tio miljoner dollar, bara inför Oscarsgalan. Vi har inte ens råd med porto till dvd:erna som vi skulle vilja skicka ut till alla, säger Love Larson.

Det finns dock en liten chans, tror Eva von Bahr:

– Att vi är från ett litet land och att det är helt otippat att vi ens är med kan vara en fördel, amerikanerna gillar ju "underdog"-konceptet.

Vill jobba i Sverige

Till vardags håller arbetskollegorna, tillika äkta paret Eva von Bahr och Love Larson till i en liten källarlokal i Stockholm. Att likna den vid en pysselverkstad för vuxna är inte helt orättvist – "man måste vara nörd för att hålla på med det här", säger Love Larson – för på väggarna hänger lösmustascher, polisonger och skägg i alla möjliga hårfärger och storlekar. Byster och ansiktsmasker av zombier, apor och människor stirrar från väggarna, på en hylla står en tumme av silikon. Såväl Rolf Lassgårds "Ove" som Robert Gustafssons "Allan" är närvarande, om än i gipsform.

På frågan om de har några drömprojekt i Hollywood – om erbjudanden skulle börja trilla in – svarar de unisont nej.

– Det hade varit fantastiskt att få göra små insatser i stora filmer, men ambitionen från vår sida är absolut inte det. Visst känns det här som en häftig grej, men vi vill fortsätta jobba här i vår lilla lokal, säger Eva von Bahr.

Klär sig svenskt

Men nu bär det trots allt av till Hollywood och röda mattan. De har fått erbjudanden från diverse Los Angeles-baserade designers, men såväl Love Larson som Eva von Bahr klär sig svenskt. Love har valt en midnattsblå smoking och Eva har fått en röd klänning i 50-talsstil uppsydd åt sig.

De har ännu inte förberett något tal, men Eva von Bahr är mer orolig över hur hon ska få hem statyetten ifall de vinner. Ska hon stoppa den i handväskan? Kan man checka in den på flygplatsen?

– Jag tycker att man ska gå in i det som barn när de går på maskerad. De säger alltid att de ska vinna – och så gör de det för att de är så bestämda. Fram till nyss trodde vi att vi inte hade en chans, men nu peppar vi för det, säger Love Larson.

Jessica Gow/TT
På en hylla i ateljén står en gipsbyst av Rolf Lassgård som användes för maskarbetet i "En man som heter Ove". För sitt arbete med filmen tilldelades Eva von Bahr och Love Larson en Guldbagge tidigare i år.
Jessica Gow/TT
Robert Gustafsson fick sitta i sminket fyra och en halv timme varje dag under inspelningen av "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", då han skulle se ut som en gammal man i olika stadier. Varje hårstrå på huvudet stoppades in för hand och masken limmades på ansiktet.
Jessica Gow/TT
Love Larson och Eva von Bahr är gifta och driver en egen makeupstudio i Stockholm. De har bland annat arbetat med film- och tv-produktioner som "Äkta människor", "Wallander", "Arn", "och "Mammut".
Jessica Gow/TT
Eva von Bahr visar upp några masker i ateljén som ligger i en källarlokal i Stockholm. En av deras specialiteter är ålderssminkning, vilket Oscarsjuryn uppmärksammat i och med nomineringen för bästa smink och peruk i "Hundraåringen".
Jessica Gow/TT
Rolf Lassgård sminkades till en äldre man i "En man som heter Ove", för vilken han vann en Guldbagge för bästa manliga huvudroll.
Jessica Gow/TT
I Eva von Bahrs och Love Larsons ateljé på Kommendörsgatan i Stockholm finns en uppsjö av masker som är både trevliga och otrevliga att se på.
Disney
Robert Gustafsson i "Hundraåringen". Pressbild.