Nyheter Sverige

Svenska Spel värvar kunder på matcher: Jobbigt för spelberoende

Kim Grahn, ordförande för Spelberoendes riksförbund, är kritisk till Svenska Spels närvaro på arenorna.
Kim Grahn, ordförande för Spelberoendes riksförbund, är kritisk till Svenska Spels närvaro på arenorna.

På sportarenor runt om i landet har Svenska Spel ombud som vill få kunder att spela om pengar. Personer som varit i - eller försökt ta sig ur ett spelmissbruk kan triggas av så direkt marknadsföring, tror Kim Grahn på Spelberoendes riksförbund.

Det är andra halvlek mellan Djurgården Hammaby och supportrar väller in mot korvkioskerna. Mitt bland allt står en monter där Svenska Spel-ombud värvar kunder till livebetting och för att bli medlemmar i det statiligt ägda spelbolaget. Ombuden finns på flera arenor i landet.

Kim Grahn, ordförande för Spelberoendes riksförbund, är kritisk och menar att den här formen av marknadsföring är opassande.

– På plats finns de som är intresserade av spel och de blir lätt fångade, speciellt mellan matcher för då sitter folk att bli motiverade att spela. Det är mycket barn och unga på matcherna som kan bli lockade av det här och man kommer in i den miljön på ett sätt. Ju tidigare man börjar sin debut, desto lättare leder det till ett missbruk, säger Kim Grahn.

Riksförbundet har hört av sig till Svenska Spel och framfört att de anser att ombuden på arenorna är en opassande marknadsföring och väntar på återkoppling.

Svenska Spels pressinformatör Johan Söderkvist säger att de har en tät dialog med riksförbunden och lyssnar på deras kunskap. 

– Vi kan se utmaningar vid att vara på plats på arenorna. Men frågan är större, spelbranchen lägger 3,2 miljarder på marknadsföring och vi har i uppdrag från staten att kanalisera spelare till Svenska Spel, säger han och fortsätter:  

– Många vill spela på plats medan de ser matchen och då ger vi våra kunder den möjligheten. 

►LÄS MER:  Fler söker hjälp för spelmissbruk

Forskningen kring marknadsföringens koppling till spelmissbruk är begränsad i Sverige, men det flera rapporter kommit fram till är att det i alla fall leder till att chansen att få en större kundgrupp ökar.

Även för personer som varit i - eller försökt ta sig ur ett spelmissbruk kan triggas av så direkt marknadsföring, tror Kim Grahn.

–  Det kan vara många som precis slutat som tycker att det är obehagligt att bli konfronterad öppet. Då kanske man undviker att gå på fotboll. Men har man sportintresset borde man få lov att titta på sport.

Svenska Spels Johan Söderkvist är förstående till att marknadsföringen kan vara triggande för den som har svårt att hantera sitt spelande. 

– Har man problem med spel har jag största förståelse för att et är påfrestande att möta oss på arenan och uppmuntras att spela. Och att se spelreklam i allmänhet, det är en fråga för branschen i stort att hantera, säger han. 

En utredning av omreglering av spelmarknaden pågår just nu ledd av Lotteriinspektionens generaldirektör Håkan Hallstedt.

►LÄS MER:  Omid, 36, tog sig ur spelmissbruket: "Tänkte ta mitt liv"