Nöje TV

SVT i tvist om påstådd smygreklam

Ett produktionsbolag bakom flera program som har visats i SVT anklagas för att ha låtit företag köpa exponering i programmen, rapporterar SVT:s Kulturnyheterna. Arkivbild.
Ett produktionsbolag bakom flera program som har visats i SVT anklagas för att ha låtit företag köpa exponering i programmen, rapporterar SVT:s Kulturnyheterna. Arkivbild.

Produktionsbolaget Road Runner uppges ha tagit emot hundratusentals kronor från olika företag i utbyte mot exponering i SVT. Nu överväger SVT, som ska vara reklamfritt, att stämma bolaget, rapporterar SVT:s Kulturnyheterna.

"Den här situationen är så klart både tråkig och allvarlig. Både för oss som företag och för mig som person. Det är jätteviktigt att såväl kanaler som samarbetspartners ska veta vad de får när de ingår avtal med oss. Det är nu uppenbart att vi har brustit i den här processen", skriver Road Runners chef William Diskay i ett mejl till Kulturnyheterna.

Mikael Österby, programchef på SVT, kallar det hela för ett avtalsbrott och beskriver situationen som unik och allvarlig. Samtidigt säger han att det är omöjligt att vara säker på att andra produktionsbolag inte gör samma sak.

– Vi har våra avtal och vi granskar programmen, men det är svårt att skydda sig mot avtalsbrott, säger Mikael Österby, programchef på SVT till Kulturnyheterna.

Enligt Kulturnyheterna ska den otillåtna reklamen ha förekommit i tre säsonger av "En klassiker", i den för året nya "En tysk, en fransk och husman" samt i "Tidsoptimisterna" som skulle ha haft premiär tidigare i höst men som stoppades på grund av anklagelserna om produktplacering. Beslutet kom efter en granskning som gjordes av "Medierna" i Sveriges Radio.