Stockholm

T-banevärd varnar om säkerheten: ”Vi kan inte ens larma”

Det är inte bara trafikanterna som börjat tröttna på de avstängda rulltrapporna. Anställda i tunnelbanan vittnar om att de får stå timme efter timme för att svara på frågor från irriterade resenärer – utan att ha någon information att ge dem. – När man går hem efter dagens slut känns det förjävligt, berättar en anställd för Metro.

TT

Anställda i tunnelbanan vittnar om att de får stå timme efter timme för att svara på frågor från irriterade resenärer – utan att ha någon information att ge dem.

Det har nu snart gått en månad sedan en tragisk olycka gjorde att rulltrappor på elva stationer i Stockholms innerstad stängdes av. På Östermalmstorg , nästan 40 meter under jorden, har personal varit på plats för att försöka lugna resenärer, ge dem vatten inför klättringen och försökt svara på frågor. Om resenärerna känner sig trötta på situationen är det ingenting mot vad MTR-anställda i tunnelbanan är. 
En anställd berättar för Metro att den personal som satts att informera resenärer i t-banan inte fått någon som helst kommunikationsutrustning. Ingen arbetstelefon och ingen radio. 

– Det jag egentligen är till för är att hänvisa till en hiss som eventuellt fungerar. I måndags stod jag på ena sidan stationen och fick ingen information om att hissen inte fungerade på andra sidan. När en trafikant sade det till mig var det väldigt pinsamt, berättar den anställde, som vill vara anonym.

De anställda har också rätt till en rast, men om ingen kommer för att lösa av finns det inget sätt att kontakta arbetsledaren för att se vad som händer. Förutom att bristen på information och kommunikation är frustrerande för både resenärer och anställda är det också en säkerhetsrisk, menar den anställde. 

– Hur ska jag kunna larma om någon ramlar och slår sig eller om det brinner? Att ha personal på plats motarbetar syftet om vi inte ens kan larma.

Säkerheten för de anställda är en annan brist, menar Fackförbundet Seko, som organiserar 1 400 anställda i t-banan, har det förekommit regelrätt våld mot personalen.

– Många blir jättearga på att rulltrapporna inte fungerar och den ilskan går ut över personalen. En person har blivit nedslagen och hamnat på sjukhus av en resenär som inte ville åka till en annan station, säger Edguardo Luan-Rivera, spärrvakt och vice ordförande för Seko tunnelbanan. 

Han menar att MTR inte gjorde några säkerhetsåtgärder efter misshandeln, men får mothugg av Bengt Carlsson, Säkerhetsdirektör på MTR.

– Vi tog hand om medarbetaren och en kollega följde med till sjukhuset. Därefter har vi pratat med anställda om vad man kan göra för att undvika att hamna i konflikt med aggressiva resenärer, säger han.
Han betonar att händelsen i sig är fruktansvärd och något som absolut inte får hända igen, men ser ingen direkt koppling mellan misshandeln och problemen med rulltrapporna. 

Bengt Carlsson är också medveten om att det funnits brister i kommunikationen mellan personalen på stationen, men försäkrar om att det ska vara åtgärdat nu.

– I samband med olyckshändelser är kommunikationsvägarna väldigt klara, kundservicepersonal har radio och de kan larma. Just nu har vi haft extrapersonal och alla har inte haft tillgång till radio, men vi har en ansvarig arbetsledare ute på plats på stationerna som ska koordinera och se till så att informationen ska fungera. Vi hade ett informationsmöte om detta senast i går, sedan dess har jag inte fått några larm om brister i kommunikationen, säger han. 

Den nya lösningen för rulltrappan har blivit besiktigad och godkänd och håller nu på att installeras på ett antal stationer. Efter att ha fått igång trapporna på Östermalmstorg har man nu gått vidare till T-centralen. Därefter är det som avgör turordningen hur beroende stationerna är av rulltrappor. 

– Det tar några dagar att installera på varje station, säger Jesper Pettersson, pressinformatör på SL.

SL flaggar också för att det i början kan bli en del problem med de nya rulltrapporna när de successivt installeras i tunnelbanan. 

– Lösningen är helt ny och det har varit några driftstopp men vår leverantör är på plats och trimmar in dem.