Att åka pendelbåt från Ekerö till Gamla stan och från Ulvsunda till Södersjukhuset med SL-kortet – det kan vara verklighet inom två år.

Trafikförvaltningen i Stockholms stad har nu fått i uppdrag att snarast påbörja arbetet med att etalera en pendelbåtslinje på sträckan Ulvsunda-Södersjukhuset.

Man ska även inleda förhandlingar med Ekerö kommun, staden och Trafikverket om pendelbåt mellan Ekerö och Gamla stan.

– Det är nödvändigt att avlasta bussarna och tunnelbanan, särskilt med tanke på renoveringen av Slussen och att delar av Ekerövägen ska stängas av under byggandet av Förbifarten. Förhoppningsvis kan det minska biltrafiken också, säger Karl Henriksson (KD), ersättare i trafiknämnden och en av politikerna som i somras lade fram pendelbåtsförslaget.

LÄS MER: Fler ska pendla med båt i Stockholm

Trafikförvaltningens utredning visar att kostnaden för Ulvsundalinjen blir 40 miljoner och 33 miljoner för linjen till Ekerö. Tanken är att pendelbåtarna ska gå året runt, att de i rusningstrafik ska gå omkring var 20:e minut och att vanlig SL-taxa ska gälla.

– Restiden skulle åtminstone bli densamma som med annan kollektivtrafik, men förmodligen skulle det gå snabbare. Fördelarna är att man slipper ett byte och att man får ett bekvämt, miljövänligt sätt att åka in till stan, säger Karl Henriksson.

Om allt går vägen kan pendelbåtslinjerna vara igång under 2015 – och Ulvsundalinjen kanske redan nästa år, enligt Henriksson.

Trafikförvaltningen ska även påbörja planeringen för att utveckla pendelbåtstrafiken mellan Norr och Söder Mälarstrand.

Forskare: Pendelbåtar mer intressanta på kortare sträckor

Väldigt trevligt, men oftast dyrare än annan kollektivtrafik.

Så sammanfattas pendelbåtar som färdsätt av Inge Vierth, tf forskningschef på VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Båtar är dyrare än bussar för att man till exempel måste ha mer personal ombord av säkerhetsskäl. Om pendelbåtar helt och hållet skulle gå runt på biljettintäkterna borde det ju vara fler intresserade aktörer än vad det faktiskt är, säger Inge Vierth.

– Det måste ju vara någon rimlighet i hur mycket det kostar för skattebetalarna.

Bland fördelarna med pendelbåtar nämner Vierth att det skulle kunna avlasta övrig kollektivtrafik, att det är ett trevligt färdsätt och att det för vissa pendlare kan ge en snabbare förbindelse.

– Man måste utreda noggrant hur många stopp man ska ha för att restiden inte ska bli allt för lång. Därför är pendelbåtar ofta mer intressanta på kortare sträckor, säger Inge Vierth.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset