Nyheter Världen

Tar tillbaka utsaga om Panamahärvan

Vladimir Putins uttalande att Goldman Sachs äger den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung har väckt uppmärksamhet. Arkivbild.
Vladimir Putins uttalande att Goldman Sachs äger den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung har väckt uppmärksamhet. Arkivbild.

Den ryske presidenten Vladimir Putins talesperson, Dmitry Peskov, riktar en ursäkt till den amerikanska banken Goldman Sachs och den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung, efter att Putin under sin tv-sända frågestund sagt att banken äger tidningen.

Presidenten lade fram påståendet i samband med en kommentar om vem han tror ligger bakom läckan av dokumenten från den Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca.

De felaktiga uppgifterna kom från presidentens stab som informerat honom inför frågestunden på torsdagen, enligt Peskov.

– Informationen hade inte kontrollerats eller dubbelkollats innan vi gav den till presidenten. Vi har bett om ursäkt (till banken) och vi kommer även att framföra en ursäkt till tidningen.