Nyheter Sverige

Taxiförare: Här är de mest irriterande sakerna du gör som kund i taxin

Då och då tar kunderna en springnota.
Då och då tar kunderna en springnota.

Fulla och otrevliga kunder är vardag för taxichaufförerna. Metro har hört med några förare vad du som kund oftast gör för fel.

Pressbild

Claudio Skubla, Svenska taxiförbundet.

Har du någon gång försökt övertala taxichauffören att ta med en extra person i bilen? Du är inte ensam. Det är en mycket vanlig och irriterande fråga enligt de taxiförare som Metro har pratat med.

– Men jag kör inte då. Det är ofta ungdomar och ofta på helgerna som de försöker åka fler än vad som är tillåtet, säger Loai som har kört taxi i ett halvår i Stockholm.

Taxiförarna är överens om att de allra flesta kunderna är trevliga och respektfulla. Men det finns flera sorters irriterande beteenden som är vanligt återkommande.

– Många vill inte betala. De tjatar och säger att jag har kört en omväg, de anklagar mig för att lura dem. Det handlar bara om att de vill åka gratis. Jag brukar släppa av dem för jag har inte tid att sitta och bråka, säger chauffören Hassan som har kört i två år ungefär.

►LÄS MER: Vigselringar och cigg – det här glömmer vi i taxin

En del kunder är trevliga ända till det kommer till betalningen. Då springer de från notan.

– Det har hänt flera gånger att kunderna springer från bilen. När en tjej sprang för ett tag sedan tvingades jag lägga 400 kronor ur egen ficka, säger Loai.

Claudio Skubla, kommunikationschef på Svenska taxiförbundet, tycker att det handlar om allmänt hyfs.

– Som man själv vill bli bemött ska man bemöta andra. På samma sätt som du är artig när du går in i en affär ska du bemöta en taxichaufför. Det är ett serviceyrke, säger han.

LÄS MER: Ubers taxichaufför bjöd Rebecka, 26, på dejt: "Det var obehagligt"

Enligt Claudio Skubla har arbetsmiljön för taxichaufförer haft en positiv utveckling de senaste tio åren. En anledning är att flera taxibolag har installerat kameror i sina bilar.

– Och taxirånen har till stor del försvunnit i och med att kontanthanteringen har minskat avsevärt, säger han.