Nöje TV Nyheter Ekonomi

Telenor stoppar reklam i Discovery

Konflikten mellan Telenor och Discovery Networks fortsätter. Arkivbild.
Konflikten mellan Telenor och Discovery Networks fortsätter. Arkivbild.

Konflikten mellan Telenor och Discovery Networks fortsätter. I ett tilltag som Discovery kallar för "maktmedel" stoppar Telenor sin reklam i Discoverys norska och svenska kanaler.

Telenor stoppade i tisdags sin annonsering i Discoverys kanaler, däribland Kanal 5 och Eurosport, då räckvidden för de kanalerna har försämrats kraftigt till följd av att de släckts ned för Telenors kunder, skriver Dagens Media.

– Vi har en pågående konflikt. Därför bokar vi inte annonser hos dem just nu. Under omständigheterna som finns just nu så är det naturligt att vi köper de tjänsterna på annat håll, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor, till TT.

Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sverige, kallar Telenors beslut för "maktmedel".

– De låtsades väl inte riktigt om att Telenor hade släckt ned kanalerna så att de inte nådde halva den norska befolkningen och över två miljoner svenskar. Det blev lite av ett cirkelargument, så att säga, säger han.

Både Telenor och Discovery understryker att deras målsättning är att hitta en lösning på konflikten.

– Det är våra kunder som är våra stora förlorare här. För oss är fokus att hitta en lösning så fort som möjligt, säger Samuelsson.

– Vi kommer att fortsätta jobba konstruktivt för en lösning för tittarna, säger Panas.