Nöje

Telia kritiseras av medieföretagen

Telias samarbete med Facebook kritiseras i Svenska Dagbladet av företrädare för flera medieföretag i Sverige. Arkivbild.
Telias samarbete med Facebook kritiseras i Svenska Dagbladet av företrädare för flera medieföretag i Sverige. Arkivbild.

Nyligen ingick statliga Telia ett avtal med Facebook som innebär att telebolagets kunder kan fortsätta att surfa gratis på Facebook även när surfpotten är slut. Detta riskerar att drabba medieföretagens möjligheter att nå ut till allmänheten, skriver företrädare för flera medieföretag i Sverige, på SvD:s debattsida.

Affären beskrivs som en "direkt attack på nätneutraliteten" och som ett sätt att "tänja och testa gränserna" för vad telekombolag i Sverige får göra när det gäller att styra innehållet på internet.

Debattartikeln, undertecknad av bland andra Sveriges Radios vd Cilla Benkö och TV4-gruppens vd Casten Almqvist, uppmanar riksdagen och regeringen att agera för att säkra ett öppet internet för alla. "Om den här typen av affärsmodeller tillåts tvingas Sveriges publicister att köpa sig plats i näten eller göra upp med digitala jättar som Facebook", skriver medieföreträdarna.